HiNation AB

STING-bolaget HiNation går mot en ljusnande framtid

Pressmeddelande   •   Jun 21, 2011 16:30 CEST

Vi är mitt uppe i student- och examenstider, och så även på affärsinkubatorn STING i Kista. Vid torsdagens Take off-ceremoni var det examensdags för cleantech-bolaget HiNation. Deras kombinerade lampa och laddare drivs av solceller och används såväl i svenska fjällen som på Tanzanias slätter.

HiNations produkt HiLight är en liten solcellsdriven lampa utvecklad för att användas när du saknar två hål i väggen. Produkten är portabel och har en usb-anslutning, vilket även ger möjlighet att ladda mobiltelefonen eller en GPS. Tio timmars solljus räcker till tjugo timmars starkt och säkert ljus eller minst tre mobilladdningar. De två viktigaste kundsegmenten skiljer sig mycket åt, men förenas av behovet av portabel energi. Det är friluftsmänniskor samt mobilanvändare i utvecklingsländerna.

– Vi ser en marknad både i tillväxtländerna och inom fritidssektorn. I Afrika finns en miljard människor och ungefär hälften har mobiltelefoner – men bara några få procent av befolkningen på landsbygden har tillgång till el. De går ofta långa sträckor för att mot betalning ladda sina mobiler, säger Linda Krondahl, VD och grundare av HiNation.

Förra året åkte Linda och hennes team till Tanzania för att testa produkten. De hade med sig 20 exemplar och åkte till bland annat hostals och till massajerna. Och resan blev onekligen en succé. HiLight var otroligt uppskattad och flera av testpersonerna ville köpa den för att kunna tjäna pengar på att erbjuda laddning av andras telefoner.

Linda Krondahl kom i kontakt med STING och affärscoachen Magnus Rehn vid en TV-inspelning för programmet ”Vinna eller försvinna” i september 2009. Då var solcellslampan fortfarande på designstadiet. Under STING-tiden har Linda och hennes team startat upp såväl produktion som marknadsföring och försäljning av produkten.

– Resan med HiNation har varit fantastiskt rolig. Ett bra och drivet team är en av framgångsfaktorerna för ett lyckat bolag, och Linda och HiNation har verkligen visat på ett driv och en obändlig vilja som kan förflytta berg, säger Magnus Rehn.

Tiden i STINGs Business Accelerator har varit givande på flera sätt menar Linda. STING har bidragit med kunskap och kontakter när det gäller finansieringsmöjligheter, och Linda har även hittat nya medarbetare med hjälp av STINGs nätverk. Men framförallt har det varit värdefullt att ha en egen coach.

– Det har nog varit det bästa. Att ha en coach som känner bolaget men ändå kan titta på det med ett utifrånperspektiv.  Alla här på STING har ju gjort resan själva och Magnus har verkligen fungerat som ett jättebra bollplank under den här tiden, säger Linda.

Kontakt
Linda Krondahl, VD och grundare, HiNation, +46 (0)70-794 92 80,linda.krondahl@hination.se
Magnus Rehn, affärscoach cleantech, STING, +46 (0)70-512 05 48,magnus.rehn@stockholminnovation.com

OM STING (Stockholm Innovation & Growth)
STINGs vision är att bidra till byggandet av framtidens globala tillväxtföretag genom att attrahera de bästa innovatörerna och entreprenörerna och erbjuda dem affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista Science City. Huvudpartners är Innovationsbron och KTH. Mer information:www.stockholminnovation.com

HiNation® was founded in 2008 by Linda Krondahl, M.Sc. Chemical Engineering and Technology Management. HiNation cooperates with external expertise, organisations and universities for product development, manufacturing and sales. Our mission is to provide the best solar powered products to people around the globe, focusing on two markets - Outdoor users www.hination.com and Off-grid users www.hination.org.

Today 1,7 billion people, about 25% of the world's population, lack access to electricity. Instead, they get light from open fires, kerosene lamps or battery flash lights. The result is unhealthy emissions, affecting the health of people locally and the environment globally, but also the risk related to fires in areas where water often is a scarce resource. With HiNation's portable solar panel HiLight they can produce their own energy for durable lighting and charging cell phones and other portable device.