Svensk Handel AB

Stipendier till unga studenter inom mode

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 13:45 CET

Julia Hederus och Emelie Nilsson har tilldelats stipendier på 20 000 respektive 10 000 kronor ur Carl Casons Stipendiefond.

Julia Hederus från Stockholm får 20 000 kronor som hjälp till finansiering av sin slutkollektion som presenteras på catwalken nu på lördag den 16 mars på London Fashion Week. Som enda tjej går Julia i vår ut herrlinjen på Central Saint Martins School of Art and Design, som är bland de svårast i Europa att komma in på. Hon är dessutom med sina 25 år yngst av de 45 elever som går på skolan.

Emelie Nilsson från Norrköping får 10 000 kronor som bidrag till en utbildning vid Berkeley Collage i New York. Hon ska läsa linjen Fashion Marketing and Management, vilket motsvarar en svensk kandidatexamen. Efter studierna siktar hon på en karriär inom mode, men i detaljhandelskedjan. Hennes dröm är att få jobb som marknadsförare för ett medelstort svenskt varumärke och få lansera det på den amerikanska marknaden.

Carl Casons Stipendiefond hjälper i första hand unga människor som vill skapa sig en kommersiell karriär i beklädnadsbranchen och gärna inom herrkonfektion. Carl Cason själv drev en framgångsrik butik för herrkonfektion i Malmö och var ordförande för Sveriges Textilhandlareförbund under många år.

Fonden administreras av Stil Sko & Textilhandlarna, som numera förvaltas av Svensk Handel Stil.

___________________________________________________________________

För mer information, kontakta:

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 08-762 76 94, 070-794 87 18

Margareta Ternell, pressekreterare, Svensk Handel, 08-762 77 50, 070-642 00 16

Svensk Handel, som till medlemsantalet är största organisation inom Svenskt Näringsliv, har 13 500 medlemsföretag med sammanlagt 20 000 arbetsplatser, där 250 000 människor är verksamma i olika branscher inom parti- och detaljhandel. Ordförande är Kenneth Bengtsson och vd Dag Klackenberg.

Margareta Ternell
Pressekreterare Svensk Handel