MiL Institute

Stipendium till ledarskapsprogram

Pressmeddelande   •   Jan 22, 2016 14:36 CET

Stipendiat 2016: Josef Kiswani, Uppsök Helsingborg

MiL Institute erbjuder årligen ideella organisationer stipendieplatser i MiLs öppna ledarskapsprogram. 2016 års stipendiat i MiLprogrammet för nya chefer är Josef Kiswani från organisationen Uppsök Helsingborg.

Uppsök Helsingborg hjälper ungdomar som inte ser någon framtid att få jobb. Det är en idéburen stiftelse som har till syfte att minska utanförskap och segregation genom att hjälpa ungdomar att komma in i arbete. Uppsök Helsingborg har en samverkansmodell mellan investerare, Helsingborg Stad, arbetsförmedlingen, företag och rådgivare.

Josef Kiswani:
”Vi vill skapa jobb och fler mötesplatser mellan individer. Vi tror på fler samtal och kontaktytor mellan människor, så att människor kan växa och känna en tillit i samhället. Vi vill göra skillnad, i handling.

Vi tror på individen och framtiden och att jobb ger självförtroende och mening. Jag vill sprida konceptet i hela Sverige. Jag tror att det är en process vi startar som kommer att fortsätta i flera år.

Det handlar om att hjälpa dessa ungdomar att visa andra att de har kommit någonstans och att bryta de förutfattade meningarna om kultur och bakgrund. Det handlar om vad du vill med ditt hjärta. Det har med politik och näringsliv att göra, men varje person har också ett eget ansvar att bära.”

Vi ser MiLs programstipendier som både ett sätt för oss i MiL att bidra till en viktig verksamhet samt berika ledarskapsprogrammet med en representation från den ideella sektorn och det sociala entreprenörskapet, berättar Jessica Bresby, programansvarig. Vi strävar efter att få alla sektorer och på så sätt hela samhället representerade i våra program. Det handlar både om nätverk, kvalitet och helhetsperspektiv.

MiL Institute erbjuder kvalificerad verksamhets- och ledarutveckling som utgår från verksamhetens specifika förutsättningar. MiL står för en vision om ett ledarskap och ett företagande som bryter ny mark och tar sina möjligheter på allvar. Målet är att människorna i organisationen samarbetar bättre, producerar mer, blir mer kreativa – och utvecklas som självgående lärande aktörer. Med tydliga effekter på resultaträkningens sista rad.