Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe

Stjärnfall på Tycho Brahe-observatoriet

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2017 16:20 CEST

TYCHO BRAHE-OBSERVATORIET INBJUDER TILL STJÄRNFALL

Kommande lördags- och söndagskväll, 12 respektive 13 augusti, inbjuder Tycho Brahe-observatoriet i Oxie allmänheten att titta på stjärnfall! Observatoriet är öppet för alla intresserade (fri entré), och målet är att på en stjärnklar himmel observera meteorsvärmen Perseiderna - en svärm av småpartiklar som kommer in i jordatmosfären och som lyser upp kvälls- och natthimlen som meteorer eller "stjärnfall".

Perseiderna heter så eftersom de tycks utgå från stjärnbilden Perseus. I verkligheten är dessa meteorer spill efter en komet kallad Swift-Tuttle, vars bana korsas av jorden i mitten av augusti varje år.

- Tycho Brahe-observatoriet är öppet från kl 21.30 och vi håller på så länge vi orkar. Samtidigt som vi spanar efter meteorer kommer vi att guida på stjärnhimlen, med stjärnor och satelliter, berättar Tycho Brahe-sällskapets ordf Peter Linde. Dessutom är våra teleskop inriktade på sevärdheter på stjärnhimlen.

- Mer information om stjärnfallen, både för barn och vuxna, kommer att ges i observatoriets möteslokal, där vi även håller till vid otjänlig väderlek och där vi också visar hur man LYSSNAR på meteorer!

Välkomna!

Ev frågor om arrangemanget och meteorsvärmen besvaras av Peter Linde, som är ordförande i Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe, den förening som ideellt driver Tycho Brahe-observatoriet. Peter Linde finns på tfn 0705 645 316 eller via mail peter@astro.lu.se.

Observatoriets egen hemsida med ytterligare information finns här:

Astronomiska Sällskapet Tycho Brahe verkar för att popularisera astronomi bland barn, skolungdom och allmänhet. Ett viktigt verktyg för detta är Tycho Brahe-observatoriet som ligger i Oxie, Malmö. Publika visningar görs och avancerade fjärrstyrbara teleskop kan användas för gymnasieprojekt.