SÄFSEN Resort AB

Stjärnkockar gästar Säfsen Resort

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 09:50 CET

Redan i morgon tar Linus Ström, finalist i Årets kock 2010, plats i köket på Hyttan Kök & Bar som är Säfsens huvudrestaurang. Till vardags arbetar han på Thörnströms Kök i Göteborg, men tänder nu alltså den stora kolgrillen för att bjuda sportlovsfirarna i Säfsen på en smakfull matupplevelse.

– Att äta nygrillat mitt i vintern är en speciell känsla. Vi kommer att grilla alla typer av kött, men givetvis med extra fokus på allt det fina viltkött som kommer från trakten. Eftersom det blir en modern buffé som ska tilltala alla låter vi råvarorna smaka och serverar istället olika tillbehör med lite tryck i som man kan välja till. Förhoppningsvis kan vi hitta lokal öring eller röding att lägga på grillen också. Det är både gott och nyttigt, säger Linus Ström.

Onsdagen därpå gästas Säfsen av Paul Svensson som tidigare varit verksam som kökschef på stockholmsrestaurangerna Fredsgatan 12 och Bon Lloc. Paul har tidigare även deltagit i VM i matlagning, Bocuse d'Or, där han var Sveriges representant 2003.

– Säfsen är en mysig anläggning för hela familjen. Det kommer att återspeglas i maten som blir både elegant och enkel. Självklart blir det älg på buffén med mycket vinterkryddor som fänkål, kanel, ingefära och kryddpeppar. Mina egna favoriter är cederrökt grissida och rödvinsgrillad älgentrecote som funkar bra på grillen, säger Paul Svensson.

Christer Rosén, vd Säfsen Resort AB, tel: 0591-77 50 11, 0706-20 98 40, christer.rosen@safsen.se
Bilder för fri publicering: www.safsen.se/pressrum

SÄFSEN är en upplevelsedestination i sydvästra Dalarna med verksamhet året runt. I vårt alpina centrum finns 16 nerfarter, 6 liftar, 115 kilometer skidspår, ett omfattande utbud av snöaktiviteter och ett särskilt skidområde för barnen – Filuriland. Under barmarkssäsongen: 450 kilometer MTB-leder, 17 000 hektar jaktmark, 175 sjöar för sport- och ädelfiske, kanot-, rid-, och vandringsleder samt massor av naturnära upplevelser för alla åldrar. Säfsen har två år i rad nominerats till utmärkelsen ”TRIP Global Award” som delas ut till den bästa upplevelsen i Sverige. Vi erbjuder konferensmöjligheter för upp till 400 personer, 1300 bäddar i timmerstugor samt mat och dryck i restauranger med innovativa och ambitiösa kök. Säfsen Konferens är en del av Svenska Möten.