Petré Event & PR AB

Stjärnregissören Mikael Håfström gästar galapremiären av sin senaste film Ritualen

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 11:55 CET

Sverigepremiär den 4 mars. Galapremiär den 1 mars.

RITUALEN är en övernaturlig thriller som avslöjar att Djävulens räckvidd  till och med når in i de heligaste av platser på Jorden.

Filmen, som är inspirerad av  verkliga händelser, följer Michael Kovak (Colin O'Donoghue), en amerikansk student vid ett teologiskt seminarium, som skickas till Vatikanen för att studera exorcism trots att han själv har tvivel vad det gäller både  den kontroversiella metoden och sin egen tro. Med sina starka tvivel som sköld, utmanar Michael sina överordnade att söka sig till psykiatri, snarare än till demoner, i vården av de besatta.

RITUALEN är regisserad av Mikael Håfström ("Ondskan", "1408") och i huvudrollerna ser vi Anthony Hopkins ("När lammen tystnar"),långfilmsdebuterande Colin O'Donoghue, Alice Braga ("Predators"), Toby Jones ("Frost/Nixon") samt Ciarán Hinds ("Harry Potter och dödsrelikerna  - Del 2") och Rutger Hauer ("Batman Begins", "Blade Runner"). Beau Flynn och Tripp Vinson ("Besatt") har producerat filmen för sitt produktionsbolag Contrafilm. Manuset är skrivet av Michael Petroni ("Narnia  - Kung Caspian och skeppet Gryningen"), inspirerat av en roman av Matt Baglio. Richard Brener, Merideth Finn och Robert Bernacchi är verkställande producenter och Mark Tuohy samproducent.

New Line Cinema presenterar RITUALEN, en produktion av Contrafilm, en film av Mikael Håfström. Filmen distribueras av Warner Bros. Pictures, ett företag inom Warner Bros. Entertainment.

www.ritualenfilmen.se

Ackreditering för bevakning av galapremiären sker till Petré Event & PR AB genom att maila till moa@petre.se eller att ringa 08 410 508 30.

För eventuella intervjuer Mikael Håfström, kontakta Sandrew Metronome , Jessica Wilén
jessica.wilen@sandrewmetronome.com