Stockholm City Conference Centre

Stockholm City Conference Centre - första Safehotelscertifierade dagkonferensanläggningen

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2012 11:10 CEST

City Conference Centre i Stockholm, med Norra Latin och Folkets Hus, har som första dagkonferensanläggning i Sverige erhållit säkerhetscertifierning via Safehotels.

–              Säkerhet har alltid funnits högt på vår agenda. En säkerhetscertifiering via Safehotels såg vi som ett naturligt steg, och ett verktyg för oss att kunna utveckla vårt säkerhetsarbete ytterligare säger Monika Malmén, VD på City Conference Centre.

Säkerhetsarbetet inom CCC syftar till att hålla en hög säkerhet och att förebygga och förhindra olyckor och minimera skador på människor, miljö och egendom.

Safehotels som bygger på ett internationellt konsultnätverk med fokus på kunskap inom säkerhet i hotell och mötesindustrin har i dags läget ca 400 anläggningar i utbildnings- och certifieringsavtal.

-     Att få räkna in Stockholm City Conference Centre bland de konferensanläggningar som klarar de strikta kraven för att bli certifierade är extra roligt säger Hans Kanold, vd på Safehotels.

-    Vi märker en ökad medvetenhet och en ökad efterfrågan från hela branschen när det gäller både certifieringar och utbildningar inom säkerhetsområdet, berättar Hans Kanold. Att kunna visa att man är certifierad inom miljö och säkerhet, är inte bara en konkurrensfördel utan ett hygienkrav menar Hans Kanold

–   Vi är en stor anläggning mitt i centrala Stockholm. Varje år passerar 100-150.000 gäster våra hus. Max kapacitet är 4.000 gäster på en och samma gång. Här genomförs många arrangemang där kraven på hög säkerhet är stora, bland annat bolagsstämmor, internationella kongresser, politiska möten och multinationella företagskonferenser. Vi ser att fler och fler kunder förväntar sig att den anläggning man väljer för sitt arrangemang bedriver ett seriöst och aktivt säkerhetsarbete, genom Safehotelscertifieringen kan vi tydligare kommunicera hur vi arbetar med säkerhet, berättar Monika Malmén.

För ytterligare information kontakta gärna:

Monika Malmén, VD Stockholm City Conference Centre, tfn 08-506 166 01

Hans Kanold, VD Safehotels, tfn 031 - 406 407

Stockholm City Conference Centre AB är en av Nordens största konferens- och kongressanläggningar med totalt 50 konferensrum fördelade på två hus - Norra Latin och Folkets Hus. Stockholm City Conference Centre ingår i Stureplansgruppen.

Safehotels Alliance är ett internationellt certifierings- och kunskapsföretag för hotell och konferenssäkerhet. Safehotels har samarbetsavtal med en av världens främsta aktörer i säkerhetsbranschen, Pinkerton Consulting & Investigation. Tillsammans med säkerhetsexperter, Travel Managers och hotelliärer har Safehotels tagit fram "The Global Hotel Security Standard"©. Samt har även ett exklusivt samarbetsavtal med SOS International gällande krishantering.

Stockholm City Conference Centre AB är en av Skandinaviens största centralt belägna konferens- och kongressanläggningar med totalt 50 konferensrum fördelade på två karaktäristiska men sinsemellan väldigt olika hus – Norra Latin och Folkets Hus. Konferensrummen rymmer från fem till nästan 1400 personer, och den totala kapaciteten är närmare 4000 deltagare.

Vi har lång erfarenhet av alla typer av möten och vad som krävs för att de ska bli lyckade. Avancerad teknik och förstklassig mat och dryck är viktiga delar i vårt erbjudande. Våra restauranger är svanenmärkta.

Stockholm City Conference Centre ingår i upplevelsekoncernen Stureplansgruppen