Svenska Rugbyförbundet

Stockholm Exiles återtar SM-titeln

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2012 17:24 CEST

I strålande sol och inför en taggad hemmapublik har Stockholm Exiles idag bärgat SM-guldet. Efter en jämn första final (som slutade med Exiles i ledning 11-9) hade de regerande mästarna Enköpings RK inte mycket att säga till om idag. Matchen slutade 25-6, för en totalpoäng på 36-15.

Efter en jämn första final i blöta och leriga förhållanden i Enköping, bjöd idag Årstafältet på strålande sol och en spänd publik inför den avgörande returen. Stockholm Exiles RFC ledde med ynka 2 poäng inför dagens match. Regerande svenska mästarna Enköpings RK inledde starkt med ett par straffsparkar, men sedan tände Exilesspelarna till och drog ifrån med ett par försök.

- Det känns jättebra, säger Stockholm Exiles RFCs kapten Chris Bradley. Det var en stor besvikelse när vi inte lyckades försvara titeln förra året, så det är fantastiskt att ta tillbaka pokalen nu. Vi har jobbat hårt den här säsongen – stärkt konditionen och kommit ihop som lag – och det har gett utdelning.

Stockholm Exiles RFC har i år vunnit turneringarna Edinburgh Tens och Stockholm Tens, och nu vunnit SM-titeln i 15-mannarugby. Vilka utmaningar väntar laget nu?

- Vi har vunnit allt som vi anmält oss till i år, säger Chris Bradley. Det är ju en stor prestation som vi är riktigt stolta över. Nästa år får vi tänka över vad vi tror att vi är kapabla till, och om det innebär att vi åker utomlands och spelar några fler turneringar för att sprida namnet ”svensk rugby” så kommer vi göra det.

Stockholm Exiles RFC – Enköpings RK             25 – 6 (10 – 6)

Poänggörare Enköpings RK: Paul Morris 6p.

Poänggörare Stockholm Exiles RFC: Ian Gowland 5p, James Darbyshire 5p, Neill Erasmus 12p, Dustin Eaton 3p.

För mer information, kontakta:

Jennifer Sundqvist, informationsansvarig SRF                          070-433 90 30

Allan Mabon, ordförande Stockholm Exiles RFC                       073-501 06 00

Torbjörn Johansson, ordförande Enköpings RK                        070-823 49 09