Svenska Moderådet AB

STOCKHOLM FASHION WEEK – RETAILER COLLECTIONS 20-24 NOVEMBER

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2006 16:52 CET

Måndag 20/11 inleds en branschvecka för mode och inredning i Stockholm med presentationer av nyheter för vår och sommar 07. Bland medverkande finns större kedjeföretag tillsammans med svenska och internationella varumärken.

Höstens pressvecka fokuserar på framför allt öppet hus-aktiviteter runt om i Stockholm där kommande säsongsnyheter presenteras. I programmet medverkar de stora svenska kedjeföretagen som bland annat Indiska, Åhléns, Hennes & Mauritz, KappAhl och Lindex. Ett 100-tal svenska och internationella varumärken representeras genom arrangemang där olika presskontor bjuder in.

Veckan har vuxit betydligt i arrangemang med inriktning på inredning och har därför fått en egen dag reserverad för de flesta aktiviteter, tisdag 21/11.

TRENDER VÅR/SOMMAR 07
Systemskifte är modets ledord för säsongen. Efter år av retrolook, färg, mönster, dekorationer så vänder det. Plaggens form blir viktigare än färg och mönster, och ett nytt förhållningssätt och lek med volym förändrar garderoben. Men, som ofta under ett systemskifte
regerar olika stilar samtidigt. Vi är trots den nya minimalismen ännu inte riktigt klara med romantiken. Här finns till exempel en nostalgisk 40-talslook med inspiration som förser oss med en riktig klänningsommar.

På inredningssidan ser vi en fortsatt vurm för barocka silhuetter och skirt 1700-tal. Vi kan även i hemmet skönja en nyminimalistisk våg, fast på nytt sätt: svulstiga och romantiska inslag, men med färg som förenar: coolt svart eller vitt. Tendenserna visar också på en stark känsla av återbruk och etiska värderingar, ett nytt ansvarstagande.

Svenska Moderådet är ett samarbetsforum för den svenska mode- och textilbranschen och verkar för mode i Sverige och utomlands. Moderådet analyserar och informerar om modets utveckling och producerar trendinformation med inriktning på mode, livsstil och heminredning. Stockholm Fashion Week är samlingsnamnet för en rad olika aktiviteter och visningar relaterade till den svenska modeindustrin. Stockholm Fashion Week – Retailer Collections hålls i maj och november. Moderådet koordinerar även Stockholm Fashion Week –Designer Collections, mode- och inköpsvecka, som går av stapeln i februari och augusti varje år.

För information besök www.moderadet.se, se Pressrum.

Visningar som pågår under veckan är reserverade för press och specialinbjudna.

För program, kontakta:
Maria Hedebrant, koordinator Sthlm Fashion Week, vecka 47