FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Stockholm: ​Manifestationer till stöd för regimkritiska protester i Iran

Pressmeddelande   •   Jan 04, 2018 02:43 CET

FFFI, svensk- och exiliranier samt sympatisörer till Iranska nationella motståndsrådet (NCRI) arrangerar flera stödmanifestationer i Stockholm denna vecka i solidaritet med iranska folket och deras landsomfattande uppror mot prästerskapet.

De folkliga protesterna mot prästerskapets styre fortsatte för sjätte dagen i rad i flera iranska städer under onsdagen trots massiva säkerhetspådrag från regimen.

Enligt rapporter från Iran och internationella medier har revolutionsgardet helt tagit över ansvaret att krossa de folkliga protesterna. Samtidigt har regimen begränsat tillgången till internet och blockerat flera sociala medier för att stoppa spridning av protesterna och strypa informationsflödet.

Över 1000 demonstranter har arresterats och över 40 dödats i samband med de landsomfattande protesterna, enligt senaste uppgifter från iranska oppositionsgruppen Folkets mojahedins nätverk i Iran. Bara i huvudstaden Teheran har 450 demonstranter arresterats, enligt regimens eget tillkännagivande. 90 procent av de arresterade är ungdomar och studenter under 25 år.

Chefen för iranska regimens revolutionsdomstol sade nyligen att de arresterade demonstranterna kunde tilldelas dödsstraff när deras fall kommer upp för prövning anklagade för ”krigföring mot gud”.

Utrikesminister Margot Wallström (S) kritiserade iranska regimens sätt att bemöta demonstrationerna i landet i en intervju med TT på onsdagen. ”Det är helt oacceptabelt att vi behöver se dödsoffer efter fredliga demonstrationer … Det är farligt när vi får en utveckling med massarresteringar och inskränkningar av internet”.

”Det tar vi naturligtvis avstånd ifrån … Det handlar både om förfäran över dödsoffer och att man har slagit ned som man har gjort så hårt på demonstranter men också det här hoppet att det här ska leda till en politik som hjälper människor framåt och bidrar till ett jämlikare samhälle.”

Deltagarna kommer att stödja de pågående regimkritiska protesterna över hela landet och folkets krav på en demokratisk förändring.

De kommer att uppmana regeringen och UD att inte bara fördöma iranska regimens brutala kväsning utan agera tillsammans med allierade i FN och i EU för att ställa sig bakom iranska folkets strävan efter ett fritt och demokratiskt Iran samt vidta konkreta åtgärder för att stoppa regimens dödande och arrestering av demonstranter.

Plats: Mynttorget, Stockholm

Tid: Torsdagen, den fjärde januari, kl. 15-17

Lördagen, den sjätte januari, kl. 13-15

Kontakt: Mojtaba Ghotbi, 070-519 2868