Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation

Stockholm slog Göteborg

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2011 05:00 CEST

Årets Svenska mästare i ekonomi är korade! Efter en jämn kamp gick Handelshögskolan i Stockholm segrande ur slutstriden i helgens nationella final av SM i Ekonomi. Hemmalaget Handelshögskolan i Göteborg kom tvåa och Högskolan i Kristianstad knep bronsplaceringen.

Handels knep sitt nionde guld

Tävlingen arrangerades av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.) i samarbete med Handelshögskolan i Göteborgs studentkår (HHGS). Uttagningarna till årets mästerskap har pågått runtom på landets högskolor och universitet och i helgen var det dags för de 19 lag som kvalificerat sig från de lokala uttagningarna, att mötas i Göteborg.  Helgens nationella tävling bestod av en inledande tentamen och därifrån gick de fyra bästa lagen vidare till en frågetävling som besvarades inför publik. I årets finalomgång deltog lag från Handelshögskolan i Göteborg, Handelshögskolan i Stockholm, Högskolan i Kristianstad och Karlstad universitet (EMMA-föreningen). Efter en spännande kamp mot hemmalaget Göteborg tog Handels-
högskolan i Stockholm hem sin nionde mästartitel sedan tävlingensstarten 1987. Det lärosäte som vunnit näst flest gånger är Uppsala universitet med fyra vinnarlag, följt av Handelshögskolan i Göteborg med tre segrar. Det segrande laget från Handelshögskolan i Stockholm, bestående av Robert Cedermark, Sten Tärnbro och Henrik Nilsson förärades med vandringspokalen samt en prischeck på 30 000 kronor.

Nätverkande i fokus

Helgens tävlingsomgångar med tillhörande konferens lockade studenter från 19 av landets 26 lärosäten som erbjuder akademiska ekonomutbildningar. Bland annat bjöds konferensdeltagarna på en rad föreläsningar där huvudtemat låg på hållbarhet men även teman som entreprenörsskap och nätverkande berördes. På talarlistan fanns bland andra Maria Wetterstrand, Grant Thorntons VD Peter Bodin, grundaren av karriärnätverket 4potentials Fredrik Andersson samt flera andra lokala och nationella föreläsare. Under helgen anordnades också studiebesök och mingel för att främja nya kontakter studenterna emellan och till samarbetsföretagen Grant Thornton, SEB, fackförbundet Civilekonomerna och SKF som fanns representerade. Reaktionerna från konferens- och tävlingsdeltagarna var övervägande positiva, inte minst över alla nya kontakter som hann knytas under helgen. Anna Bergkvist, ordförande för arrangören Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation,  kommenterar:

”Det har varit helt fantastiskt att se studenterna samlas och utbyta erfarenheter på det här sättet,  det märks att tävlingen är en effektiv och uppskattad plattform för nätverkande. All positiv feedback från deltagarna bådar gott för nästa års tävling då SM firar 25-årsjubileum”.

Utbildningsdebatten viktig

Tävlingen har arrangerats sedan 1987 av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.), en paraplyorganisation för landets ekonomföreningar- och kårer, och är det mest pretigefyllda pris som en ekonomstudent kan vinna. Årets tävlingsfinal ägde rum lördagen den 14 maj under uppsikt av en jury med huvuddomare Stefan Tengblad,  professor i företagsekonomi på Högskolan i Skövde i spetsen. Domarkåren bestod också av Peter Öhman (Mittuniversitet, Sundsvall), Peter Zackariasson (Handelshögskolan, Göteborg), Stefan Lagrosen (Högskolan Väst, Trollhättan) och Evert Köstner (Handelshögskolan, Göteborg). Syftet med tävlingen  är att uppmuntra till studier inom national- och företagsekonomi samt skapa kontaktytor för samverkan mellan akademi och näringsliv. Genom att delta i konferensen ges ekonomstudenter från hela landet möjlighet att marknadsföra sig själva och knyta viktiga kontakter inför sitt kommande yrkesliv.

”Det är viktigt att hålla liv i utbildningsdebatten på alla sätt”  säger Marcus Pallvid, ordförande för utbildningsutskottet i Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O), ” vi välkomnar olika typer av rankingar och kvalitetsmätningar. Som tävling bidrar SM med fler variabler än enbart de kunskapsmässiga, laganda är en sån sak som efterfrågas av arbetsgivarna och det här är ett sätt för studenterna att visa upp fler sidor av sig själva”.

Arrangörerna vill också passa på att tacka huvudsponsorerna Grant Thornton, SEB och fackförbundet Civilekonomerna,  SKF samt övriga sponsorer för deras medverkan.

För mer information besök www.smiekonomi.se eller kontakta:

Anna Bergkvist, ordförande

Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.)

ordf@sero.nu

www.sero.nu

Sveriges Ekonomföreningars riksorganisation (S.E.R.O.) är sedan 1975 en paraplyorganisation
för ekonomföreningar och -kårer. Vårt mål är att öka de svenska ekonomstudenternas
konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Vi ska vara en resurs för våra medlemmar samt på ett
nationellt plan driva utbildningspolitiska frågor gentemot beslutsfattare.