Auddly

Stockholm Songwriting Camp utvecklar låtskrivarsatsningen med SC Talks och S/SC Feedback Sessions

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2016 09:15 CET

Som en del av den långsiktiga låtskrivarsatsningen Stockholm Songwriting Camp (S/SC) lanseras nu ytterligare initiativ för att stärka Stockholm som kreativ stad och musikhub. SC Talks blir en kväll med fokus på låtskrivande och arrangeras tillsammans med STIM och SKAP. Dessutom utökas S/SC Feedback Sessions. Alla tre evenemangen äger rum i början av februari.

– Som en del av Stockholm Songwriting Camps expansion vill vi hjälpa lovande låtskrivare genom att erbjuda dem relevant information och nyttiga verktyg för deras utveckling och förberedelse för låtskrivarvärlden. Vid lanseringen av SC Talks är vi glada att både SKAP och STIM engagerar sig då de är två viktiga organisationer för låtskrivarna, förklarar Niclas Molinder, grundare av Stockholm Songwriting Camp och VD på Auddly.

SC Talks – i samarbete med STIM och SKAP – Sveriges kompositörer och textförfattare
Den 3 februari kl. 16:00-19:30 arrangeras SC Talks i ABBA the Museum Cinema för första gången. Det blir en kväll av samtal på temat låtskrivande. SC Talks innehåller bland annat en paneldiskussion om musikrättigheter, intervjuer med Ametist Azordegan, Little Jinder och Nils Svennem-Lundberg aka Nisj samt en live Feedback Session. Anmälan till SC Talks görs från och med den 20 januari via www.stockholmsongwritingcamp.com.

S/SC Feedback Sessions – en möjlighet till feedback och kontakt med branschen
Feedback Sessions lanserades i samband med S/SC förra året, för att ge de som inte närvarar på låtskrivarlägret en chans att både få värdefull feedback och visa upp sina låtar för potentiella förlag. Förra året gav A&R-Managers från PRMD feedback på inskickade låtar och intresset var stort. I år utvecklas konceptet ytterligare med A&R-Managers från BMG, Playground, Mars Music med flera. Samtliga kommer att finnas på plats för att lyssna och ge feedback på inskickade låtar. Från och med den 20 januari går det att ladda upp låtar via www.stockholmsongwritingcamp.com. Feedbacken ges den 3 februari.

Stockholm Songwriting Camp 2016
Stockholm Songwriting Camp (S/SC) är ett initiativ som för samman låtskrivare och producenter från hela världen. Det är en neutral plattform som främjar kreativitet och bygger relationer för att berika dynamiken i musikbranschen. Stockholm Songwriting Camp jobbar för en jämställd och multikulturell musikbransch och vill omfamna och vårda det konstnärliga musikaliska uttrycket för alla världens låtskrivare och producenter.

– Att få spendera några dagar på en inspirerande plats som ABBA-museet och skriva musik med sköna, duktiga människor från hela världen är en grym möjlighet och ett fantastiskt sätt att bygga broar mellan nationer och lära av varandras kulturer. Den här typen av initiativ bör anammas inom alla branscher, det kommer alltid något jävligt bra ur det, säger Victor Rådström, låtskrivare och producent.

Stockholm Songwriting Camp (S/SC) 2016 äger rum 5th – 8th februari 2016 på Pop House Hotel. Partners är ABBA The Museum/Pop House Hotel, Stockholm Business Region, Auddly och SKAP med stöd av STIM. Låtskrivarlägret arrangeras med stöd av organisationens initiativtagare, partners och sponsorer, som uppmuntrar Stockholm Songwriting Camps vision och gör det möjligt att arrangera låtskrivarlägret utan att ta ut en deltagaravgift. Inför årets upplaga av låtskrivarlägret utvecklas konceptet ytterligare med ett nytt initiativ: SC Talks och en utveckling av S/SC Feedback Sessions.

www.stockholmsongwritingcamp.com

#sthlmsc

KONTAKTA OSS
Catarina Falkenhav, ABBA The Museum /Pop House Hotel
E: catarina@abbathemuseum.com
T: +46-733-603117

Ann-Charlotte Jönsson, Stockholm Business Region
E: ann-charlotte.jonsson@stockholm.se
T: +46-768-254992

Mårten Karlsson, SKAP - Sveriges kompositörer och textförfattare.
E: marten.karlsson@skap.se
T: +46-8783-9517

Amanda Elefelt, Auddly
E: amanda@auddly.com
T:+46-733-484-700

OM ABBA THE MUSEUM/Pop House Hotel
ABBA The Museum och hotellet slog upp portarna för allmänheten den 7 maj 2013 och ligger på Djurgården, mittemellan Liljevalchs och Gröna Lund. ABBA är en av världens mest framgångsrika musikgrupper med över 380 miljoner sålda skivor världen över. ABBA The Museum presenterar en samlad bild av gruppen, från det att ABBA bildades i början på 70-talet, genombrottet med Waterloo 1974, de stora världsturnéerna, fram till pausen 1982. Sedan öppningen har museet välkomnat över 800 000 besökare från hela världen. I samma hus finns även Swedish Music Hall of Fame som presenterar nya inval varje år samt den Svenska Populärmusikens Historia. Den senare berättar om den svenska populärmusikens utveckling från 20-talets Karl Gerhard till dagens artister som till exempel Avicii, Roxette och Robyn samt presenterar speciellt de svenska låtskrivarna och producenterna som Max Martin, Shellback, Jörgen Elofsson m fl. Hotellet har 49 rum där några av rummen är inredda med musiktema som t ex ABBA Gold, musikalen Kristina från Duvemåla och nu senast Mamma Mia! The Party. Inför det årliga Stockholm Songwriting Camp byggs hälften av rummen om till studios med möjlighet att skapa och spela in ny musik.

OM AUDDLY Auddly är en digital plattform som löser frågan om upphovsrätt och andra ersättningar till låtar där flera parter är inblandade. I Auddly samlas all information om ett musikaliskt verk på ett och samma ställe, för att underlätta samarbeten och juridiska aspekter vid produktion och utgivning. Auddly används av samtliga parter vid produktion och utgivning av en låt, till exempel musikskapare, artister, förlag, skivbolag och upphovsrättsorganisationer.

OM SKAP - Sveriges kompositörer och textförfattare - är Sveriges intresseförening för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och bearbetare sedan 1926. SKAP bedriver påverkansarbete, är huvudman i Stim och erbjuder medlemsservice. SKAP är ordförande i ECSA - European Composer & Songwriter Alliance - vilka representerar Europas alla kompositörer.

OM STIM Stim är en upphovsrättsorganisation med fler än 77 000 anslutna musikskapare och musikförlag i Sverige och utlandet. Stim är en ekonomisk förening utan vinstintresse och representerar låtskrivare, kompositörer, textförfattare och musikförläggare. För deras räkning förvaltar Stim rättigheter till musik och text. Stims uppdrag är att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete. Det gör Stim genom att knyta ihop de som skriver musiken med de företag och organisationer som gör den tillgänglig för alla de som lyssnar. Genom sitt internationella nätverk hanterar Stim även rättigheter till den musikaliska världsrepertoaren.

OM STOCKHOLM BUSINESS REGION Stockholm Business Region har till uppgift att utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. Stockholm har världsledande talanger inom kreativa näringar som film, musik, mat, mode, design och spel. Målet är att göra Stockholm till Europas ledande hållbara tillväxtregion.

Auddly är ett digitalt verktyg som underlättar royaltyfördelning och copyrighthantering i musikbranschen. Auddly samlar all information om ett musikaliskt verk på ett och samma ställe och fungerar som en oberoende brygga mellan musikbranschens upphovsrättssida och mastersida. Här kan låtskrivare, producenter, skivbolag, artister och andra berörda parter samarbeta i produktionen av sina låtar, samtidigt som de hanterar de juridiska aspekterna. Auddly lanseras i skarp version under 2015.