Firma Lars Mullback

Stockholm Stad sviker 300 CP-skadade barn

Pressmeddelande   •   Okt 17, 2012 02:14 CEST

Hälso- och sjukvårdsnämnden i Stockholms läns landsting har igår den 16 oktober beslutat dra in specialträningen för 300 CP-skadade barn. Avtalet med Konduktiv pedagogik säg upp. Istället ska bara intensiv sjukgymnastik erbjudas i fortsättningen.

Move & Walk är en verksamhet som har funnits i 10 år och tar emot 300 barn.

-Nu måste vi stänga, säger conductor och VD Eszter Horváth Tótné förtvivlat. Vad ska jag säga till alla dessa stackas barn och föräldrar? De vet ju ingenting. Politikerna har inte frågat dem. Detts är ett beslut taget över deras huvuden, utan minsta hänsyn till barnen.

-Men de kommer ju erbjudas intensiv sjukgymnastik i stället.

-De kommer ju till oss för att de har haft möjlighet att välja konduktiv pedagogik istället för intensiv sjukgymnastik. Det är lätt att tro att det är samma sak, men för neurologiskt handikappade barn är det livsavgörande skillnad.

Konduktiv Pedagogik kom till Sverige på 1990-talet för att CP-skadade och deras föräldrar krävde denna pedagogik. Det är en specialanpassad träning för att lära CP-skadade att röra sig bättre. De mest kända förespråkarna för behandlingskonceptet är ståupparen Jesper Odelberg och filmregissören Lars Mullback.

-Jag tror många fortfarande minns min dokumentärfilm, säger Lars Mullback, när jag åkte till Ungern, tränade konduktiv pedagogik och lärde mig äta själv och gå bättre, medan sjukgymnasterna i Sverige sa att jag aldrig skulle klara det.

-Vad säger du om att CP-skadade nu tvingas sluta med denna träning.

-Katastrof, fortsätter Lars. Jesper och jag skulle aldrig orka jobba och försörja oss själva utan Konduktiv pedagogik. Det är svårt som det är att leva med ett neurologiskt funktionshinder. Nu rycks benen undan på dessa barn. Man undrar ju vad hälso- och sjukvårdsnämnden tänker på. Inte på barnens bästa i alla fall.  Att vara neurologiskt funktionshindrad innebär att man har svårt att LÄRA sig att röra sig. Det är inte träningen i sig som hjälper. Det behövs en pedagog som har kunskap att lära dig.

Det finns många sätt att intensivträna. Vilka långsikta konsekvenser intensivträning har på neurologiskt funktionshindrade finns inte utvärderat. Däremot är Konduktiv pedagogik utväderat och har en lång och beprövad tradition i Sverige.

Se protokoll från HSN Länk: http://www.upphandling.sll.se/modules/purchase/allocationDecisions/Selected.aspx?pid=2045

Eszter Horváth Tótné tel 0739 87 38 69, Mail eszter@movewalk.se

Lars Mullback tel 0505 108 65, 0735 46 00 64, Mail lars@mullback.se