Kristian Isaksson Teaterproduktion

STOCKHOLMS BÄSTA MINIFESTIVAL ÄR TILLBAKA

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 15:38 CET

Missa inte vad som är Stockholms kanske bästa och nyaste minifestival: Kultival! En femdagars tillställning på Galleri Kocks. Bakom projektet står Kristian Isaksson och Mia Olofsson. Två energiska och nyskapande ungdomar som tyckte att det saknades en plattform för att blanda uttryck och konst i Stockholm.

Idén bakom projektet är enkel. En strävan efter att berika både deltagande konstnärer och publik. Om man går till festivalen för att se något som man är intresserad av hittar man med stor sannolikhet något nytt man inte alls tänkt sig skulle falla en i smaken.

"Vi hoppas att de som uppträder och deltar ska lära känna varandra, få utbyte och kanske hitta idéer till nya projekt" säger Mia, som främst jobbar med festivalens grafiska profil, information utåt och kreativ input. Hon studerar fotografi och grafisk form på heltid och frilansar som fotograf all övrig tid. Producent för festivalen är Kristian som annars producerar egna teaterföreställningar med sitt företag.

"Vi har båda två tusen järn i elden och även fast vi inte riktigt har tid är det så otroligt kul att göra Kultival att vi tar oss tid" säger Kristian som annars jobbar kvällar och helger på kulturfilmsbiograferna Grand och Victoria. "Både jag och Mia har ett gediget kultur- och konstintresse som är grunden till festivalen. Utan det hade vi aldrig orkat anstränga oss att göra detta" fortsätter han.

"Även fast vi kanske drar största arbetslasset, så har vi väldigt många vänner som hjälper till och jobbar under festivalen. Utan dem hade det aldrig fungerat. Dessutom har vi en eldsjäl som försöker ordna filmvisning under veckan på en TV i galleriet" tillägger Mia.

Under Kultival-veckan kommer Jenny Wrangborg med bandet Stormen, Tommy Knyckare, Joe Anna och dansgruppen Dom Dugliga att uppträda - för att nämna några. Festivalen avslutar med pjäsen Det Osynliga om kulturklimatet i Sverige av dramatikern Jacob Hirdwall och skådespelaren Jonas Kruse.

Håll er uppdaterade om vad som händer på: http://www.kultival.blogspot.com

Hälsar Kultival genom
Kristian Isaksson
Kristian.isaksson@teaterproduktion.se
073-658 13 25

Kultival är en ekonomisk förening som grundades år 2009. Kultival är politiskt och religiöst obunden. Föreningen är en plattform där konstnärerna och deras uttryck kan verka gemensamt under ett och samma tak.

Minst en gång om året ska det genomföras en festival. En arena där det kan skapas inspiration och utbyten mellan olika konstformer.Vi strävar efter jämlikhet inom det kulturella och konstnärliga livet, etnicitet och genus.

Kultuval är en nytäkande förening. Vi bryter inga barriärer. Vi strävar efter att finna de naturliga vadställena