Sveriges bagare & konditorer

Stockholms bagare & konditorer bullar upp på Pride

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2015 11:15 CEST

Alla kan baka: ”Gay eller gluten, straight eller laktos”! Håll utkik efter en rejäl prinsesstårta flankerad av ett hundratal personer i konditormössor och vita rockar i paraden under Stockholm Pride. Det är Stockholms bagare & konditorer som vill göra det tydligt att alla sorters människor finns och är välkomna i branschen.

Det är dags att göra slut med alla fördummande fördomar. Vi är stolta över att representera en öppen bransch dit många hittar som kanske inte har gått den spikraka vägen”, säger Magnus Johansson som är ordförande i branschorganisationens Stockholmsdistrikt och till vardags driver Magnus Johansson Bageri & Konditori i Hammarby Sjöstad.

Det är första gången som Stockholms bagare & konditorer är med i Prideparaden, och de hundra deltagarna ser fram emot att bjuda på lite andra bullar än vanligt. Ryktet säger att vi kan se fram emot att få se Oscar Målevik, känd konditorprofil, titta fram ur en gigantisk prinsesstårta. Naturligtvis lovar bagarna och konditorerna att även servera den entusiastiska paradpubliken några ätbara godsaker.

Hos våra medlemsföretag är det viktiga att du kan baka, inte vem du lever med eller hur du haft det i livet. Alla som kan baka är välkomna. Och alla som verkligen vill kan lära sig att baka”, menar Magnus Johansson.

Vill man lära sig att baka som ett proffs eller veta mer om hur branschen fungerar är det bara att vända sig till www.bageri.se eller slå en signal till Magnus Johansson på telefon 073-360 33 53.

Stockholms bagare & konditorer är en del av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, SBK. SBK arbetar sedan år 1900 för att göra det lättare att driva bageri och konditori i Sverige och företräder landets ca 15000 bagare och konditorer.