Paroc

Stockholms första passivhus är nu klart – Klarar EU:s nya, hårda krav på byggnaders energiprestanda

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 12:30 CET

Nu är ett av Sveriges mest energisnåla hus och Stockholms första passivhus färdigbyggt. Villan är ett exempel på hur nästa generation hus måste byggas. Nya EU-direktiv säger att 2020 ska alla nyproducerade hus konsumera ”nästan noll” när det gäller energi. Paroc, en av Europas ledande producenter av byggisolering och huvudsponsor för PAROC Passivhus Granbäck, visar att det är fullt möjligt redan idag

PAROC Passivhus Granbäck, Stockholms första passivhus, är en konstruktion med ett klimatskal som består av extra tjock isolering och effektiv ventilation. Huset tar tillvara på värme från boende, elektriska apparater och instrålande sol. Huset som nu är helt färdigbyggt visar att det går att bygga riktigt snygga och funktionella hus samtidigt som energiförbrukningen är extremt låg.

För att få kallas för passivhus får huset inte förbruka mer än 5-25 kWh/kvm/år. Det kan jämföras med att riktigt kalla dagar, ska det räcka med en värmekälla motsvarande en hårfön för att värma upp hela huset. Även om huset förbrukar extremt lite energi har familjen Granbäck/Wester inte behövt avstå från några bekvämligheter. Här finns en utomhus-jacuzzi som värms upp med hjälp av solenergi, energibe-sparande LED-belysning samt dimbara lågenergilampor.

– Huset har alla bekvämligheter man kan tänka sig. Vi har med det här passivhuset visat att tekniken finns att bygga riktigt energisnålt och samtidigt inte tulla på det som man kan förvänta sig av ett modernt nybyggt hus. Med de nya direktiven från EU är det hög tid för alla hustillverkare att öppna ögonen och ta till sig den nya teknik som redan finns på marknaden, säger Anders Olsson, tekniskt ansvarig på Paroc Byggisolering.

För ytterligare information:
Anders Olsson, tekniskt ansvarig på Paroc Byggisolering, tfn 0500-46 93 57
Mats Wiktorsson, chef marknadsföring Paroc Byggisolering, tfn 0500-46 93 52
Bilder för fri publicering: www.granback.se/pressrummet/pressbilder
eller kontakta Linda Joneland, tfn 031-701 33 34

www.paroc.se, www.energiklokthus.se, www.passivhus.nu och www.granback.se

Paroc Group är en av de ledande tillverkarna av mineralullsisolering i Europa. Till PAROC® produkter hör byggisolering, teknisk isolering, fartygsisolering, byggelement och akustikprodukter. Företaget bedriver tillverkning i Finland, Sverige, Litauen och Polen och har sälj- och representationsbolag i 13 europeiska länder. Paroc Group ägs av Arcapita Bank B.S.C.(c) och deras medfinansiärer samt av personalen i Paroc-koncernen, som har en mindre andel. Paroc Groups omsättning år 2008 var EUR 446 miljoner och det genomsnittliga antalet anställda 2145.