Kanal 5

​Stockholms kaotiska trafik blir tv-serie

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2015 09:57 CET

Köer och utryckningar är vardagsmat i Stockholmstrafiken. Med en halv miljon fordon och nära 300 olyckor per dygn är det en av de mest kaosartade trafiksituationerna i hela Europa. Bakom varje olycka finns människor, både de som är drabbade och de som ska röja upp. Nu blir stockholmstrafiken och människorna som jobbar där tv i Kanal 5.

Stockholmstrafiken är med god marginal den absolut värsta i Sverige, och bland de besvärligaste i Europa med närmare 300 olyckor och incidenter – varje dygn. En bidragande orsak till kaos, köer och olyckor är de närmare en halv miljon fordon som trängs i Stockholms län. För en stockholmare i bil tar en resa ibland upp mot 60% längre tid i rusning än normaltrafik och antalet trafikstörande incidenter (olyckor, stillastående fordon, tappad last etc.) har ökat konstant med nästan 12% per år under de senaste 5 åren.

Nu börjar Vägens hjältar i Kanal 5, ett program som ger en unik inblick i hur det ser ut på vägarna i Stockholms län. Vi följer de personer som varje dag arbetar för att få trafiken att flyta så säkert och effektivt som möjligt - bärgare, larmoperatörer och vägassistansen när de försöker skapa ordning i Stockholms trafikkaos. Att arbeta på vägarna är ett utsatt jobb i högt tempo. Följ med ut till olyckorna där personalen räddar, röjer, bärgar och får trafiken att flyta igen, i en av Sveriges värsta arbetsmiljöer.

I programmet träffar vi bland andra Berra som med över 30 år som bärgare och hunden Doris vid sin sida röjer upp på olycksplatser. Soffan kör vägassistansbil och är ofta först på plats för att hjälpa, spärra av och säkra vid olycksplatser där trafiken är farlig. Och vi följer bärgarna Denny, Gojan och Linus som vet allt som finns att veta om trafik, olyckor, avfarter och det bästa raststoppskaffet. Vi får också träffa de som från trafikledningarna dirigerar det hela och många fler av trafikens vardagshjältar.

- Jag älskar att få hjälpa folk och att få vara en problemlösare, säger Sophie ”Soffan” Leben, vägassistanschaufför på Falck vägassistans. Det är ett roligt jobb där det händer mycket saker. Nackdelen är att trafikanterna sällan respekterar att vi är på vägen för att jobba utan ser oss som ett hinder och varken saktar ner eller håller avstånd. Undrar hur de hade känt om jag hade dundrat förbi deras kontorsstolar i 90 km/h, säger hon.

I första avsnittet får Berra uppdraget att bogsera bort en bil som använts vid en smash & grab-kupp mot Guccibutiken i Stockholm. Soffan spärrar av när en långtradare har vält i Sollentuna och lasten ligger utspridd över motorvägen. Två tunga bärgningsbilar behövs för att välta tillbaka långtradaren så den kan bärgas och tas bort från vägen. Denny hjälper en panikslagen mamma som råkat låsa in sin bebis i bilen. Dessutom soppatorsk i Eugeniatunneln, krock mellan personbil & lastbil och mycket mer.

Vägens hjältar produceras av Nyhetsbolaget för Kanal 5 och har premiär torsdag 26 november kl 20.00 i Kanal 5.

Discovery Networks Swedens flaggskepp Kanal 5 startade sina sändningar 1989 och har genom sin positionering som renodlad underhållningskanal skördat stora framgångar. Denna lyckade positionering har gjorts möjlig genom bl.a. inköp av populära komedi- och dramaserier, lyckad filmprogrammering, starka sporträttigheter samt en rad framgångsrika egenproduktioner. Framgångarna har framför allt givit kanalen en mycket tydlig profil både gentemot tittare och annonsörer. Kanal 5 är den kanal som svenska tittare överlägset mest förknippar med ”Roligare TV”.