Stockholms evenemang

Stockholms Kulturfestivals program 2011

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2011 12:03 CEST

16–21 augusti flyttar kulturen ut på Stockholms gator och torg för sjätte året i rad. Det är fri entré och alla är bjudna. Motownlegendarer, turkisk rock, kavalkadkväll med 20-åringen Dansens hus, jazz, folkpop och country&blues, Maxat för Mini – Sveriges bästa barnfestival, burlesk varieté, chanson, miljödebatt och operastjärnor under sex dagars festival. Mitt i city – från Plattan till Operan.

– Kulturfestivalen lyfter fram Stockholms alla styrkor: skönheten och  historien genom stadsvandringarna, mångfalden och stockholmarnas kreativitet och omättliga efterfrågan på kulturupplevelser. Det är genom sådana möten vi stockholmare kan känna oss hemma tillsammans i en växande stad, säger Madeleine Sjöstedt kultur- och fastighetsborgarråd i Stockholm (FP).

Idag släpper vi programmet för festivalen. 600 programstarter under sex dagars festival. Här följer några av höjdpunkterna. Hela programmet: www.kulturfestivalen.stockholm.se

Konserter på Brunkebergstorg: Siri Karlsson, Gjermund Larsen Trio (NO), Valkyrien Allstars (NO) (16/8), Elisabeth Kontomanou, Lina Nyberg Band, Nils Berg Cinemascope (17/8), Björn Berge (NO), Baskery, Christian Kjellvander (18/8), Rebaroque, Rebekka Karijord med Stockholm Strings, Tingsek & Vindla String Quartet (19/8), Re:Orient Halayparty (20/8).

Maxat för mini – Sveriges bästa barnfestival: Rum för barn och TioTretton flyttar ut, massor av skoj för såväl de allra minsta som de äldre kidsen; pyssla, dansa, snickra en koja, sjung, sticka en halsduk till en lyktstolpe, lyssna på sagor, bli cirkusstjärna för en dag, testa coola experiment, träffa polisen och rymdfarare.

Walks – stadsvandringar på festivalvis: Arty walks, Blåljusvandringar, Gröna Walks, underjordiska konstupplevelser med SL, Östermalms bränder, Millennium Tour, Gröna stråk och blåa vattenvägar, titta in bakom kulisserna på Liljevalchs, gå vilse i det välkända, se platserna där Baader-Meinhof-ligan gömde sig på Söder och följ spåren från Norge.

KulturhusTaket – samtal och filmvisning varje kväll: Norska Snøhetta möter Stockholms stadsarkitekt Karolina Keyzer, Beate Grimsrud i samtal med SVT:s Malin Jacobson Båth, Karl Ove Knausgård om sin självbiografiska Min Kamp. Norska filmer under stjärnorna: Trolljägaren, Limbo, Max Manus, Häftig och begeistrad.

Världens längsta bokbord: en heldagshyllning till litteratur och författande (21/8).

Presskontakt: Lisa Nilsson, lisa.nilsson@smallworld.se, 08-410 115 26 / 070-722 84 64
Mer information och pressbilder:

Stockholms Kulturfestival genomförs för sjätte året i rad. Stockholmarna och stadens besökare ska kunna ta del av ett rikt kulturliv, vare sig du är här sedan generationer eller bara på några dagars semester. Stockholms kommunfullmäktige vill att staden ska sjuda av ett rikt och varierat kulturutbud, tillgängligt för alla. Kulturfestivalen är en del av den visionen. Därför har man gett Kulturförvaltningen i uppdrag att årligen arrangera och genomföra Stockholms Kulturfestival. Evenemangsavdelningen driver festivalen, den genomförs i samarbete med stadens kulturliv, näringsliv och andra samarbetsparter, såväl nationella som internationella. Allt för att skapa en så bra kulturfest som möjligt för Stockholm!

På Evenemangsavdelningen som är en del av Kulturförvaltningen, arbetar man med att arrangera och samordna fyra stora, publika evenemang om året; Kulturnatt Stockholm, Nationaldagsfirandet i Stockholm, Ung08-festivalen, Stockholms Kulturfestival. Utöver det tar avdelningen även uppdrag som samarbetspartner, samordnare eller arrangör av andra tillfälliga, publika evenemang. Avdelningen har tidigare varit delaktiga i b.l.a LOVE Stockholm 2010, Volvo Ocean Race, Stockholms 750-årsjubileum, MTV Europe Music Awards, etc.