Miljöpartiet Stockholms stad

Stockholms skolor måste rustas upp

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 10:07 CEST

Över 15 procent av Stockholms kommunala skolor har idag undervisning i baracker eller andra tillfälliga lokaler. De allra flesta av dem har stått i över tio år. Det är ett av många exempel på att Stockholms skolor behöver rustas upp. Stockholms elever och lärare förtjänar en bättre arbetsmiljö.

- När eleverna blir fler blir undervisning i tillfälliga lokaler ibland ett nödvändigt ont. Men det är inte det vi talar om här. De flesta av barackerna sattes upp i slutet av 90-talet och i flera fall har de använts i över 15 år, säger Per Olsson (MP), ledamot i Utbildningsnämnden.

- I Miljöpartiets politik för Stockholms skolor finns satsningar på fräschare skollokaler, mindre klasser och bättre ljudmiljö. Tillsammans med det rödgröna förslaget om skol-ROT kommer eleverna i Stockholm få det bättre under nästa mandatperiod, säger Yvonne Ruwaida (MP), oppositionsborgarråd Stockholms stad.
Idag har 23 kommunala skolor i Stockholm undervisning i baracker eller andra tillfälliga lokaler. Totalt handlar det om ca 30 lokaler, visar en sammanställning från SISAB, bolaget som förvaltar av Stockholms skollokaler. Till det kommer ett 100-tal friskolor där det inte finns någon sammanställd statistik.

- Satsningar på skolans lokaler saknas helt i den moderatledda majoritetens skolpolitik för Stockholm. Om vi på allvar vill ha en skola i världsklass måste vi börja med att rusta upp de skolor som behöver det. Eleverna behöver en dräglig arbetsmiljö, säger Per Olsson (MP).