Atea Sverige AB

Stockholms skolor säkrar kommunikationen

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 11:26 CEST

(Sverige) Atea levererar ett uppgraderat högpresterande nätverk till Stockholms stads skolor. Stockholm stads skoldatanät (EDU-nätet) används av elever och lärare i undervisningen. Affären består av produkter och tjänster värda 30 MSEK.

Delar av Stockholms Stads EDU-nät är föråldrat och behöver förnyas. Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) och S:t Erik Kommunikation AB köper ny hårdvara från Atea, som också ansvarar för hela utrullningsprojektet, kallat "Switchuppgradering - säker hårdvara för framtiden". Det nya nätverket, som skall vara klart innan årets slut, öppnar för nya möjligheter i undervisning och kommunikation.

- Den lösning vi valt ger skolorna bättre förutsättningar att arbeta trådlöst. Det ger eleverna möjlighet att använda mer media i utbildningen, till exempel att snabbt abonnera en film, använda bilder och visa i undervisningen. Den nya utrustningen ger också bättre säkerhetsfunktionalitet, säger Mikael Johansson, produktionschef på S:t Erik kommunikation AB.

- Vi investerar i säker hårdvara för framtiden. Det uppgraderade nätet får hög tillgänglighet, driftstabilitet och säkerhet, säger Peter Kindblom, Handläggare Switchdrift på SISAB.

Det nya nätet kommer att bestå av moderna högpresterande produkter med hög säkerhet från Cisco. Design och implementation sköts av Atea.

- En skola med moderna hjälpmedel ger bättre förutsättningar att stimulera elevernas utveckling. Det är viktigt för framtiden, såväl för arbetsgivare som Atea, som för samhället i stort, säger Björn-Erik Karlsson, vVD och Regionchef Atea Sverige AB.

- Med nätverket som plattform skapas nya sätt att arbeta och samarbeta. Ciscos och Ateas tekniska lösningar river barriärer mellan människor och förbättrar kommunikationen, säger Jan Pettersson, tf vd för Cisco.

För mer information, kontakta:
Björn-Erik Karlsson, vVD och Regionchef Atea Sverige AB, +46 8 477 47 11, bjorn-erik.karlsson@atea.com
Mikael Johansson, produktionschef S:t Erik kommunikation AB, +46-8-508 30 370, Mikael.B.Johansson@sterikkom.se
Peter Kindblom, Handläggare Switchdrift, SISAB, +46-8-508 46 026, peter.kindblom@sisab.se

Atea är Sveriges ledande obundna leverantör av it-infrastruktur. Vi har 1 200 medarbetare på mer än 25 orter över hela landet, från Malmö i söder till Luleå i norr, och en omsättning på 6 300 MSEK. Atea ingår i Ementorkoncernen, som är noterad på Oslobörsen. Ementorkoncernen är Nordens största och Europas tredje största leverantör av it-infrastrukturprodukter och tjänster och omsatte drygt 15 000 MSEK under 2007.