Attachmate Group

Stockholms Stad tecknar treårsavtal med Novell

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 13:00 CEST

Stockholms Stad har valt att investera i säkerhetsteknik från Novell. Affären värderas till flera miljoner kronor under en treårsperiod och innefattar bland annat lösningar för samlad inloggning (single sign-on) och central hantering av säkerhetsloggar.

– Det här är en viktig affär och det är glädjande att Stockholms Stad ser oss som en strategisk samarbetspartner inom säkerhetsområdet, säger Elisabeth Ström Gullberg, ansvarig för offentlig sektor på Novell Sverige.

För ett par år sedan fattades ett politiskt beslut i Stockholm att lägga ut hela klientdriften och supporten på entreprenad. Men Stockholms Stad har fortfarande fullt ansvar för IT-säkerheten och har nu tecknat ett treårsavtal på Secure Login och Sentinel Log Manager.

– IT-visionen för Stockholms Stad innehåller löften om ökad valfrihet, tillgänglighet, kvalitet och effektivitet. Vi vill förenkla vardagen för våra 44 000 anställda i kommunen samtidigt som vi lägger stor vikt på IT-säkerhet, säger Stefan Carlson, chef för teknisk utveckling och förvaltning på Stockholms Stads IT-avdelning.

– Novell har en stark ställning inom offentlig sektor, inte minst för att vi har säkerhetsteknik som fungerar oavsett om man kör på egna servrar, hos en extern driftspartner eller som en molntjänst, säger Elisabeth Ström Gullberg.

Secure Login
Secure Login är en funktion för samlad inloggning (single sign-on) som förkortar inloggningstiden och underlättar lösenordshanteringen. I stället för att alla anställda ska ha olika lösenord som de ska komma ihåg och byta med jämna mellanrum får de ett lösenord.  Målet är att inloggningen också ska kopplas till certifikatsinloggning, t.ex. smarta kort, för extra säkerhet.

Sentinel Log Manager
Sentinel Log Manager kommer att användas för logghantering och spårbarhet för att få kontroll över händelser i stadens nätverk. Idag genererar systemen mängder med loggar som ingen hanterar. Sentinel Log Manager samlar in loggar från alla målsystem, översätter de till ett gemensamt format och skapar läsbara rapporter. En av fördelarna är att staden har kontroll över alla händelser, även om de hanteras av extern driftspartner.

I första hand kommer Stockholms Stad att använda Sentinel passivt, dvs för att i efterhand kunna spåra vad som har skett i systemen. Men möjligheten finns att sedan bygga ut med proaktiv bevakning och analys.

Följ Novell Sverige på Twitter: twitter.com/Novell_se

För mer information, kontakta:

Elisabeth Ström Gullberg, ansvarig Public Sector, Novell Sverige
estromgullberg@novell.com

Stefan Carlson,
Enhetschef, Teknisk utveckling och förvaltning, IT-avdelningen Stockholms Stad
stefan.carlson@stockholm.se

Mikael Westmark, presskontakt
mikael@westmark.se

Om Novell
Novell är ledande inom Intelligent Workload Management. Det innebär att vi hjälper företag och organisationer att på ett säkert sätt leverera och hantera IT-tjänster i fysiska, virtuella och molnbaserade datormiljöer. Kunderna kan minska kostnaderna, komplexiteten och de risker som följer med IT-system med våra lösningar för identitet och säkerhet, systemhantering, samarbeten och Linux-baserade operativplattformar. Med våra infrastrukturprogram och ett stort antal partner kan vi integrera blandade IT-miljöer och se till att de fungerar som en enhet. För mer information, besök www.novell.se.