Stockholm Pride

Stockholms stad välkomnar Stockholm Pride

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 10:00 CEST

Stockholms stad välkomnar festivalen Stockholm Pride 2012. Stockholm Pride genererar årligen både stor medial uppmärksamhet samt stora intäkter till stadens näringsidkare och synliggör hbtq-personers situation.

- Besöksnäringen är oerhört viktig för Stockholm. Stockholm Pride understryker bilden av Stockholm som mångfaldens och öppenhetens stad och attraherar såväl internationella som nationella besökare. Därför har Stockholm stad åter beslutat att ge arrangemanget marknadsföringsstöd, säger Ulla Hamilton, företagarborgarråd, trafik- och arbetsmarknadsborgarråd och Styrelseordförande Stockholm Business Region.

Festivalen Stockholm Pride har under flera år fått marknadsstöd från Stockholm Stad för att marknadsföra Stockholm. Sverige blev nyligen utnämnt till gayvänligast i världen i gayguiden Spartacus och Stockholm är ett populärt hbtq-resemål.

- Stockholm Pride är ett skyltfönster för Stockholm, både nationellt och internationellt. Vi är glada att Stockholms stad stödjer Stockholm Pride även i år så att vi kan fortsätta marknadsföra staden ur ett hbtq-perspektiv, säger Alf Kjeller, festivalchef för Stockholm Pride.

Öppenhet - Mångfald - Respekt är viktiga grundvärderingar för en stad, Stockholm står för dessa värden, vilket är en förutsättning för att vara en välkomnande huvudstad, en stad för alla.

Stockholm Pride 2012 pågår mellan 31 juli – 4 augusti. Biljetter finns att köpa på Ticnet.se och hos valfritt TicnetOmbud. Du följer väl med?

Håkan Filipsson, pressansvarig
FINANSROTELN
E-post: hakan.filipsson@stockholm.se

Niklas Torsell, press- och kommunikationsansvarig
Stockholm Pride
E-post: press@stockholmpride.org

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. 2012 års festival pågår 31 juli - 4 augusti.

Hemsida: www.stockholmpride.org
Besök oss på Facebook: Stockholm Pride