Feministiskt Perspektiv

Stockholms stadsmission börjar bygga bostäder

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2019 12:56 CEST

Marika Markovits, direktor för Stockholms stadsmission. Bild: Jenny Lagerqvist

– Vi vill vara en förebild. Visa på hur fastighetsägare kan agera ekonomiskt försvarbart över tid, och samtidigt upplåta bostäder till dem som har det så tufft ekonomiskt att de hamnar utanför den ordinarie marknaden, säger Marika Markovits, direktor för Stockholms stadsmission, med anledning av styrelsebeslutet att investera vinsten från en fastighetsförsäljning i bostäder.
Ina Blomster har intervjuat Markovits om hemlöshetsstrategier, allmännyttans urholkning och när Sverige slutade se boende som en medborgerlig rättighet
.

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

MER UR TISDAGENS NUMMER:

Höjd garantipension nödlösning i underfinansierat system

200 kronor mer per månad i garantipension och höjt tak för bostadstillägg med 1 400. Detta föreslår Pensionsgruppen i dag. Birgitta Sevefjord, ordförande för Tantpatrullen, beskriver satsningarna som viktiga nödlösningar i underfinansierat system och kräver att Pensionsgruppen läggs ned.

”Hoppas gröna och liberaler kan hålla emot de högerextrema”

Att Feministiskt initiativ (Fi) skulle förlora sitt mandat i EU-valet var väntat. Men Fi är med kommunrepresentation och internationellt nätverk välorganiserade än någonsin, enligt Soraya Post som ser goda möjligheter till samarbete över partigränser och nationsgränser framöver.

”Vi behöver bygga starkare band utanför parlamenten”

Såvida inget ändras i och med räkningen av sena förtidsröster är Vänsterpartiet det enda rödgrönrosa partiet, bland de svenska partierna, som går framåt jämfört med förra EU-valet. Toppkandidaten Malin Björk ser både positivt och med besvikelse på resultatet.

OPINION:

Feminismen är en blodig kamp

Kukkamariia Valtola Sjöberg (MP) på internationella mensdagen

50-årig hjältesaga i gungning