MK Illumination AB

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 16:18 CET

Stockholm 13 oktober 2011

Nu tändas 690 000 juleljus

När City i Samverkan tillsammans med Stockholms stad i år storsatsar på julbelysning i staden är det MK Illumination som står för samtliga installationer. Belysningsprojektet Stockholmsjul är ett av Europas största; hela 690 000 LED-ljus lyser från och med i söndags upp staden. MK Illumination är totalleverantör i projektet vilket innebär design, projektering, montering och demontering, lagring och service.

MK Illumination har huvudkontor i Innsbruck och finns representerade i 23 länder över hela världen. Företaget är marknadsledande då det gäller större ljusinstallationer, exempelvis i köpcentra, hotell och stadskärnor. MK Illumination har tidigare bland annat stått för julbelysningen på Ströget i Köpenhamn. Stockholmsjul är ett av MK Illuminations största projekt under 2011.

– Det är fantastisk roligt och en spännande utmaning att juldekorera Sveriges huvudstad. Att hitta en design som passar helheten, och som samtidigt förstärker de olika platsernas unikhet, har varit en svår uppgift. Vi är mycket stolta över slutresultatet, en miljövänlig lösning med en design som speglar en traditionell svensk jul, men med en modern twist, säger Niclas Johansson, MK Illumination.

Stockholmsjul omfattar 30 olika platser i Stockholms innerstad som nu önskar Stockholmare och besökare god jul med unika arrangemang. Kungsgatan firar 100 år och visar en bildutställning utmed gatan. I exklusiva Biblioteksstaden rullas röda mattan ut, i granen på Norrmalmstorg rusar stadsekorrar upp och ned för stammen på den upplysta, naturliga granen. Detta är bara några av de scenerier som ingår i Stockholmsjul.

Syftet med satsningen är att skapa en riktigt stämningsfull innerstad för Stockholmarna i jul, men också att stärka Stockholm som turiststad. Man hoppas att Stockholmsjul ska leda till att fler besöker staden, med en ökning av omsättningen för butiker och hotell som följd.

– Stockholmsjul är ett bra initiativ från både näringsliv och staden för att sätta Stockholm på kartan som främsta juldestination i Skandinavien, säger Borgarrådet Ulla Hamilton. Vi vill tillsammans skapa en julstämning som inte bara är vacker utan också bidrar till en tryggare stadskärna.

– Vi är mycket glada över samarbetet som kommer att leda till ett ljusare Stockholm City med mer julstämning, säger Per Eriksson, VD City i Samverkan. Projektet Stockholmsjul kommer att vara ett av Europas största sammanhållna belysningsprojekt där fastighetsägarna i City är initiativtagare.

I installationerna används LED-teknik och miljövänliga material. För att inte skapa onödiga elkostnader kommer belysningen att vara nedsläckt under dagtid.

Följande gator och platser är belysta: Tegelbacken, Vasaplan, Norra Bantorget, Klarabergsviadukten, Kungsbron, Sveavägen, Nybroplan, Strömkajen, Gustav Adolfs Torg, Riksplan, Västra Kungsgatan, Klarabergsgatan, Gamla Brogatan, Bryggargatan, Västra Mäster Samuelsgatan, Östra Kungsgatan, Östra Mäster Samuelsgatan, Regeringsgatan, Norrlandsgatan, Birger Jarlsgatan, Biblioteksgatan, Hamngatan, Drottninggatan, Sergelgatan, Hötorget, Sergels Torg, Norrmalms Torg Kungsträdgården, Brunkebergs Torg, Gustav Adolfs Torg, Berzeliipark, Nybroplan.

För mer information, vänligen kontakta:

MK Illumination:

Niclas Johansson

Mobil +46 708-25 86 65

Tel +46 411 44 441

n.johansson@mk-illumination.se

Följande bilder bifogas och får användas fritt i samband med att Stockholmsjul omskrivs och MK Illumination nämns.

Sergels torg:

Den klassiska glasobelisken på Sergels torg har fått sällskap av den svenska skogen: granar och renar hjälper till att sprida ljus i vintermörkret.

Foto: MK Illumination

Biblioteksgatan:

Röda mattan är utrullad, och julbelysningen på plats.