Besöksliv

Stockholmskock klar för semifinal i Vassaste Kocken

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 12:47 CEST

Semifinal 1 i Vassaste Kocken avgörs på Menigos höstmässa på Kistamässan i Stockholm den 6 oktober klockan 13.

Filip Berti, som till vardags jobbar på Restaurang Imperiet, är ensam kock från Stockholm i semifinalen. Om han tar sig vidare till final får han dock möta den regerande mästaren Simon Tennemo som också han kommer från Stockholm.

Nykomlingar blandas med rutinerade tävlande. Bland andra kommer 2009 års Vassaste Kocken Tobias Persson till start och enda kvinna är Malin Falkman från Skellefteå.

Den andra semifinalen avgörs i Malmö den 26 oktober. Vilka åtta som kvalificerat sig dit avslöjas efter semifinal 1.

Vinnarna i respektive semifinal tar sig direkt till finalen som går den 2 februari på mässan Easyfairs Restaurangexpo den 2 februari 2011. Dessutom kvalificerar sig ytterligare fem från semifinalerna till finalen utifrån resultat. Dessa sju ställs mot titelförsvararen Simon Tennemo.

Deltagare i semifinal 1 Vassaste Kocken 2011

Filip Berti, Restaurang Imperiet, Stockholm

Gilberto Diaz, Global Gastronomi, Örebro

Malin Falkman, Hotell & Café Victoria, Skellefteå

Kennie Lannér, O’Learys, Umeå

Tobias Persson, First Hotel G, Göteborg

Daniel Pettersson, Svarta Örnshuset, Halmstad

Thomas Sjögren, Salt & Sill, Tjörn

Johan Tvingstedt, Vikens Hamnkrog, Helsingborg

Om Vassaste Kocken
Vassaste Kocken arrangeras av branschtidningen Restauratören och är en tävling i hantverksskicklighet. Priset till vinnaren i finalen är 25 000 kronor. Mer information hittar du på www.restauratoren.se/vassaste.

För ytterligare frågor kontakta tävlingsansvarige Mattias de Frumerie på telefon 08/762 74 42 eller e-post m.defrumerie@restauratoren.se

Huvudsponsorer: Menigo, Restaurangassistans och Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR)
Leverantörer: JA Sundqvist, Segers, Restaurang Akademien, Aquavit och Gastronord.

Kontaktinfo till Filip:

Filip Berti

Restaurang Imperiet, Stockholm

Mobiltelefon : +46 739 459188

Telefon arbete : +46 8 6606065

Restauratören finns som prenumererad papperstidning och på www.restauratoren.se. Tidningen en upplaga på 9 100 ex (TS-kontrollerad upplaga 2009). Den riktar sig till ledande personer inom hotell-, restaurang- och besöksnäringen. Tidningen anordnar även kocktävlingen Vassaste Kocken, mentorprogrammet Kulnet och branschresor.