Saab

Stockholmslag tog sista finalplatsen i Teknik-SM

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 08:43 CET

Det blev ett Stockholmslag som tog den sista finalplatsen i Teknik-SM när tävlingens tredje och sista regionfinal idag avgjordes i Luleå. Kampen om slutsegern och titeln ”Svensk mästare i framtida teknik” står nu mellan tre lag som representerar Chalmers tekniska högskola, Lunds tekniska högskola och KTH.

– Det var roligt att vara med i tävlingen. Vi räknade aldrig med att vi hade en chans, så vi satsade mest på att göra en bra tävling och inte göra bort oss, säger Klas Magnusson, en av deltagarna i dagens vinnarlag.

Teknik-SM låter teknologer vid landets tekniska högskolor och universitet mäta sina krafter med varandra oavsett studieinriktning. De finalklara lagen får nu förbereda sig inför finalen som hålls i Kungliga Tennishallen i Stockholm den 5 april. I finalen testas lagen i både teoretiska och praktiska moment inför publik.

Totalt anmälde sig 126 lag från 15 högskolor och universitet runtom i landet till Teknik-SM. Av dessa gick 18 lag vidare till regionfinal från den webbaserade kvaltävlingen som genomfördes den 21 februari.

Teknik-SM arrangeras av Saab i samarbete med landets tekniska högskolor och universitet. Ett huvudsyfte med tävlingen är att främja teknikintresset bland ungdomar.

Deltog i det segrande laget gjorde:
Klas Magnusson, tfn: 073-037 20 55
Alexander Wojt, tfn: 073-776 28 52
Elias Freider, tfn: 073-329 33 44

.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fabyanna Knutar, ansvarig för Teknik-SM
fabyanna.knutar@saab.se
www.tekniksm.se
www.saabgroup.com

Saab är ett av världens ledande högteknologiska företag med huvudsaklig verksamhet inom försvar, flyg och rymd. Inom Saab finns en rad spetskompetenser och förmågan till systemintegration.