SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Stockholmsmoderaterna sviker studenterna

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2014 15:52 CEST

Idag, tisdagen den 20 maj 2014, är det exakt fyra år sedan moderaterna släppte sitt ”Studentpaket för Stockholm”. Paketet innehöll 4100 studentbostäder som skulle levereras ”på några års sikt” och presenterades av Sten Nordin, finansborgarråd och Joakim Larsson, då vikarierande bostadsborgarråd. Presentationen skedde tillsammans dåvarande ordförande för SSCO- Stockholms studentkårers centralorganisation. Idag har det levererats 162 permanenta färdigställda bostäder.

- Det är ett hån mot Stockholms studenter att moderaterna inte lyckats leverera mer än 162 permanenta bostäder av de 4100 utlovade, säger Teo Strömdahl Östberg, ordförande för SSCO.

Antalet markanvisade studentbostäder är desto fler och ligger på 3729, en siffra som inte säger något om hur bristen på bostäder ska lösas inom den närmsta framtiden då tiden det tar ifrån en markanvisning till en inflyttningsklar bostad varierar mycket och kan ta allt ifrån två till tio år. Det har även tillkommit 202 studentbostäder med tillfälliga bygglov och 260 bostäder som omvandlats tillfälligt från äldrebostäder.

-Det går inte att lösa långsiktiga problem med tillfälliga lösningar. Det krävs istället en politik som tar ansvar för Stockholms framtid som en attraktiv student- och kunskapsregion, säger Teo Strömdahl Östberg.

I studentpaketet menade även moderaterna att det fanns möjlighet att korta kötiderna genom att effektivisera bostadskön och ansluta fler privata fastighetsägare. Utvecklingen av kötiden för en studentbostad de senaste fyra åren visar snarare på längre kötider nu än 2010. Enligt SSSB- Stiftelsen Stockholms studentbostäders statistik har kötiden ökat med 17 månader sedan 2009, vilket ger en kötid på 57 månader, det vill säga närmare fem år, för en studentlägenhet. I Stockholms stads bostadsförmedling har den genomsnittliga kötiden för studentlägenheter och studentkorridor ökat från 4,0 år till 5,7 år 2013.

- Ryktet om Stockholm som studentstad blir allt sämre med den bostadsbrist vi har. Därför slår det inte bara mot studenterna i staden utan även mot landets unga som inte har möjlighet att söka sig till drömutbildningen och huvudstaden, säger Teo Strömdahl Östberg.

Frågor besvaras av:
Teo Strömdahl Östberg, ordförande SSCO, Mobil 0708- 99 77 15, e-post: ordf@ssco.se

Presskontakt: Zina Al-Dewany, politisk sekreterare,  Mobil: 0761-99 77 33, e-post: polsekr@ssco.se

SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation grundades 1896 och har sedan dess vuxit till ett samarbetsorgan för över femtio medlemskårer med totalt närmare 80000 studenter som medlemmar.Mer info finns på www.ssco.se