Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Stockholmspolisen går 620 miljoner kronor back

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2008 16:58 CEST

Polismyndigheten i Stockholms län förväntas gå med 620 miljoner kronor i underskott till år 2010. Underskottet är enbart kalkylerat på redan idag kända faktorer och tar till exempel inte hänsyn till ytterligare utgifter i samband med EU-ordförandeskapet 2009.

- Situationen är ohållbar. Kristina Alvendal (m) har som högst ansvariga politiker för Stockholmspolisen hitintills stillatigande accepterat utvecklingen. Underskotten är nu så stora så att de inte kan effektiviseras bort utan allvarliga konsekvenser för polisen, säger Kristina Söderlund, vice ordförande i Polisstyrelsen i Stockholms län (s).

- Alvendal måste ta ansvar för polisens ekonomi och snarast kräva av regeringen att den skjuter till mer resurser till polisen, fortsätter Kristina Söderlund.

- Moderaterna spelar dubbelt om polisen. Samtidigt som man kör polisverksamheten med stora underskott, som förr eller senare måste betalas, utlovar man storsatsningar. Det är ett mycket slarvigt sätt att hantera rättsväsendet på. Vi behöver fler poliser framförallt i yttre tjänst och det kostar pengar. Allt annat är att bluffa, säger Carin Jämtin oppositionsborgarråd (s).

- Den slapphänta hanteringen av polisens ekonomi skapar frustration, både hos polisen och hos allmänheten. Polisen får inte sjyssta förutsättningar att klara sitt jobb och stockholmarna inte den service man har rätt att vänta sig. I grunden handlar det om stockholmarnas trygghet, avslutar Carin Jämtin.

För mer information, kontakta:

Kristina Söderlund
Vice ordförande i Polisstyrelsen i Stockholms län