Stöd demokratikampen i Nepal!

Pressmeddelande   •   Apr 18, 2006 14:32 CEST

Just nu pågår en kraftmätning mellan demokrati och totalitär kungamakt i Nepal. De senaste två veckorna har sammandrabbningar mellan demokratirörelsen och militären skett dagligen och hundratals människor har förts till sjukhus. Vänsterpartiet menar att det är hög tid för Sverige att agera.

- Det går inte att vara passiv när människor dagligen skjuts ihjäl för att de demonstrerar för politisk demokrati och social rättvisa. Sverige måste visa vilka sida vi valt, säger Kalle Larsson, riksdagsledamot och ansvarig för vänsterpartiets täta kontakter med demokratirörelsen i Nepal.

Nio personer har skjutits till döds av militären, i samband med protesterna. Sju var medlemmar i Nepals kommunistiska parti, CPN (uml), som är framträdande i demokratirörelsen. På torsdagen räknar den sjupartiallians som leder protesterna med att en halv miljon människor kommer att blockera den ringväg som omger Kathmandu i en av de största demonstrationerna i Nepals historia.

- Vi står i daglig kontakt med demokratirörelsen som uppmanar oss att agera för att sätta tryck på regimen. Jag kräver därför nu svar av utrikesministern på vad Sverige är berett att göra och kommer att så fort det är möjligt bege mig till Nepal för att visa stöd för demokratikampen, säger Kalle Larsson.

För mer information kontakta:
Kalle Larsson, riksdagsledamot, 070-343 96 74
Tore Breitholtz, pressekreterare, 070-739 97 07