Stöd demokratin i Ecuador

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 13:58 CEST

Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet har idag lämnat in en skriftlig fråga till utrikesminister Carl Bildt med anledning av försöket till statskupp i Ecuador.

Landet är idag försatt i undantagstillstånd och ordningen tycks någorlunda återställd. Men trots detta är naturligtvis hela förloppet ytterst allvarligt och måste tydligt fördömas av den svenska regeringen.

- Man kan bara djupt beklaga det som inträffat, säger Hans Linde.

- De senaste dagarnas oroligheter i Ecuador ger en besk eftersmak. Förra årets Statskupp i Honduras finns färsk i minnet och även om läget i Ecuador idag tycks stabiliserats så är attacken på President Correa en påminnelse om hur skör demokratin ofta är i de latinamerikanska länderna som så länge har präglats av högerdiktaturer, fortsätter Hans Linde.

- Nu är det viktigt att Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt visar på handlingskraft och omgående ger sitt fulla stöd till Ecuadors folkvalde president och till landets demokratiska institutioner genom att tydlig fördöma de odemokratiska krafterna i Ecuador.

För mer information:

Hans Linde, Riksdagsledamot och utrikespolitisk talesperson Vänsterpartiet 0702-900740

Vänsterpartiets presstjänst 070-6200064