SEKO, facket för service och kommunikation

Stöd det franska facket - namninsamling

Pressmeddelande   •   Mar 31, 2006 16:59 CEST

SEKO och de övriga 14 medlemsorganisationerna som ingår i LO går ut med namninsamling som stöd för franska fackföreningsrörelsen i kampen mot otrygga anställningskontrakt. På tisdag den 4 april är det generalstrejk i Frankrike med anledning av de försämrade anställningsvillkor som franska ungdomar kommer att få. Ett förslag som för övrigt Maud Olofsson, Centern tycker ska införas i Sverige.

Med det här uppropet vill SEKO och övriga LO-förbund stödja den franska fackföreningsrörelsen och deras kamp mot den franska regeringens beslut att slopa anställningstryggheten för löntagare under 26 år. Den franska regeringens beslut innebär att ungdomar diskrimineras på arbetsmarknaden. Otrygga anställningar och attacker mot existerande arbetstagarrättigheter är en form av social dumpning inom EU som allvarligt kommer att skada det framtida Europa.

Skriv ut namnlistan
Här intill finns en pdf för utskrift. Vi vill att du som mottagare av detta sänder det vidare till dina mailgrupper så att vi på tisdag har massor av listor med många namn att överlämna.

Ta med dig listorna ut på din arbetsplats, möten och andra sammanhang där folk rör sig, samla in namn och faxa det till LOs Organisationsenhet på faxnummer 08-411 84 21 senast tisdagen den 4 april klockan 11.00. LO-facken har en roll att föra ut listorna och göra namninsamlingar på gator och torg.

Ladda ner namnlistan här