Vänsterpartiet Malmö

Pressmeddelande   •   Feb 28, 2011 13:45 CET

UTTALANDE från Vänsterpartiet i Malmös årsmöte 2011

Stöd Libyens folk!

Hela världen följer folkresningarna i mellersta östern, just nu är Libyen mest aktuellt. Vänsterpartiet i Malmö förenar sig med progressiva krafter världen över som kräver ett omedelbart stopp på de blodiga attackerna på protesterande människor.

I flera städer och stora områden har folket tagit makten i sina egna händer, i andra områden fortsätter regimen med stöd av utländska legosoldater de väpnade anfallen på protesterande människor. Vi delar inte utrikesminister Carl Bildts åsikt att Sverige inte nu ska ta ställning. Vi stödjer det Libyska folkets suveränitet, rätt att själv välja sin politiska ledning och deras rätt att själva bestämma över sin olja och andra naturtillgångar. Detta är det enda sättet att skapa stabilitet och en fredlig utveckling.

Svenska och andra multinationella företag måste avbryta sin handel med regionen och EU avbryta sina samarbetsavtal. Stoppa USA:s och andra krafters planer på att utnyttja situationen och gå in med syfte att kapa åt sig Libyens olja!

Stöd det folkets kamp för demokrati och nationellt oberoende i Libyen!