Stöd utbyggnad av e-bio!

Pressmeddelande   •  Okt 06, 2003 17:00 CEST

Motion från vänsterpartiet

Filmintresset i landet är stort. Biograffilmen har klarat konkurrensen från TV och video. Men filmbolagen och biografkedjorna styr hur, var och när filmer visas.

- Stöd investeringar i digital e-bio - då ökar tillgängligheten mycket, skriver Peter Pedersen och sex andra riksdagsledamöter för vänsterpartiet i en motion under allmänna motionstiden i riksdagen.

Inte minst bland ungdomar är det mycket populärt att se film på biograf, där man får en kulturell upplevelse i ett större socialt sammanhang än hemma framför video- eller dvd-spelaren.

Antalet framställda kopior begränsar antalet biografer som kan premiärvisa en film. Med traditionell teknik är det dyrt att framställa kopior, och filmbolag och biografkedjor prioriterar de stora biograferna med det största publikunderlaget. Storstadsbor får ett försteg framför intresserade filmentusiaster ute i landets mindre kommuner, vilka får resa långt för att få se en ny film tidigt eller avvakta tills filmen kommer till den egna biografen.

Ett sätt att öka möjligheterna att se film är den så kallade e-bion, där man inte använder traditionell film utan film i digital form. Denna teknik sänker kostnaderna för att ta fram fler kopior. Det gör att t.ex. Folkets Hus i Degerfors kan visa nya filmer, som ”Ondskan”, lika tidigt som i landets större städer. Tekniken kan också användas för utbildning och för att se direktsända konserter och andra evenemang.

Problemet är att den tekniska utrustning som krävs för e-bio är mycket dyr och därför svår att investera i för en liten biograf. Regeringen bör därför överväga åtgärder för att underlätta utbyggnaden av e-bio i hela landet, skriver Peter Pedersen, Rossana Dinamarca, Mats Einarsson, Siv Holma, Rolf Olsson, Tasso Stafilidis och Alice Åström.

Mer information: Peter Pedersen, tel. 070-343 97 54

Vänsterpartiet riksdagen 100 12 Stockholm, tfn 08-786 40 00,