Folkpartiet Liberalerna Västra Götalandsregionen

Större möjligheter till valfrihet för våra ungdomar

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 20:49 CEST

Pressmeddelande från Folkpartiet Liberalerna i Västra Götalandsregionen

- Vi vill ge regionens alla ungdomar en större arbetsmarknad, bredare utbud av utbildningar, ett rikare kulturliv och en tryggare fritid. Det sade Folkpartiets Birgitta Adolfsson, kandidat till regionfullmäktige, vid en debatt på Billströmska folkhögskolan på Tjörn.

För att ge ungdomar större möjligheter till valfrihet när det gäller att välja skola, arbetsplats och fritidsaktiviteter vill Folkpartiet införa ett ungdomskort inom kollektivtrafiken. Detta ska gälla från 15 år och upp till 22 år. Kortet ska gälla i hela Västra Götalandsregionen, under hela dygnet och med samma villkor för alla.

- Vi menar att resvanor grundläggs i unga år. Kan vi få fler ungdomar att se kollektivtrafiken som deras naturliga val tror vi att detta kan leda till en större användning av kollektivtrafiken även i vuxna år. Vi tror också att detta gäller vanan att betala för sig. Fuskåkande utan att betala är ett problem, såväl för att upprätthålla betalningsviljan, som ekonomiskt för Västtrafik. Ett ungdomskort är en del av denna lösning, sa Birgitta Adolfsson.

- Med ett ungdomskort kan vi göra kollektivtrafiken, och inte minst regionens stor utbud av aktiviteter, tillgängliga för många fler. För att möjliggöra detta vill vi att kortet ger ungdomar generösa resevillkor och att kollektivtrafiken allmänt erbjuder fler sena kvällsturer. Folkpartiet vill också underlätta skolklassers resande till olika aktiviteter som till exempel teatrar och museum genom subventionerade biljetter, avslutade Birgitta Adolfsson.

För mer information besök
www.folkpartiet.se/vgregion