Stockholms Stadsteater AB

Större publik per föreställning på Parkteatern 2008

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2008 14:45 CEST

Totalt 125 746 personer besökte Parkteatern sommaren 2008. Och med ett snitt på 1 352 personer per föreställning, vilket är nytt rekord, tackar Parkteatern för denna säsong.

Parkteaterns konstnärliga ledare Kajsa Giertz är, trots en regnig Dansmånad, stolt och nöjd över sommarens repertoar och publikrespons.
- I sommar har publiken har verkligen visat att Parkteatern är deras teater!
Som under Brel-föreställningen i Bredäng, där publiken förvandlade tomrummet mellan bänkraderna till en spontan dansbana. Eller då Folkoperans orkester och paraplyförsedda sångare till publikens jubel slutförde hela Gianni Schicchi i ösregn. Eller när barnfamiljerna under värmeböljan i juli valde bort badet och istället kom och roades och fascinerades av dansföreställningen Om Grodan.

Parkteatern producerade i sommar två egna föreställningar - dansteatermusikalen Jacques Brels Is Alive and Well and Living in Paris, som turnerade runt i Stockholms parker och Carl Jonas Love Almqvists Det går an som spelade Under Eken.
Av sommarens produktioner drog dessa två mest publik. Det går an spelade för totalt 13 271 personer och Jacques Brels Is Alive and Well and Living in Paris för totalt 32 000 personer.

Trots sorgligt augustiväder så drog Dansmånad i Vitabergsparken totalt 52 400 besökare. Parkteatern bjöd bl.a. på gästspel från tre av Sveriges större dansensembler med exklusivt komponerade program. Först ut var GöteborgsOperans Balett och senare under augusti gästade Skånes Dansteater samt NorrDans.

För mer information kontakta:
Asynja Gray, asynja.gray@stadsteatern.stockholm.se alt. 08-506 20 263 eller 0739- 730 263