Större säkerhet i molnet för miljoner av Google Apps-användare

Pressmeddelande   •   Sep 20, 2010 11:32 CEST

Cloud computing handlar om att göra din information lätt tillgänglig för dig överallt, via vilken enhet som helst. Fram till i dag har det inneburit kostnader och svårigheter för organisationer som vill hitta ett sätt att skydda sin information med mer än ett lösenord, vilket har hindrat många företag från att använda en starkare säkerhetslösning. Idag ändrar vi på det genom att införa ett säkrare inloggningsförfarande för Google Apps-konton som ökar säkerheten i molnet väsentligt: Två-stegs-verifiering. För första gången gör vi det möjligt för stora och små organisationer att kostnadsfritt använda denna teknik med hjälp av bara ett par musklick. Under de närmaste månaderna kommer vi också att erbjuda samma säkerhetslösning till alla hundratals miljoner Google-användare.

Två-stegs-verifieringen är enkel att installera, administrera och använda. Efter att den aktiverats av en administratör, krävs två typer av identifiering för att logga in på ett Google Apps-konto: Dels någonting du vet - ett lösenord -, dels någonting du har - en mobiltelefon. Det krävs inga speciella tecken eller mobilenheter. När du har skrivit in ditt lösenord skickas en bekräftelsekod till din mobiltelefon via SMS, alternativt så genereras koden via en applikation som kan installeras på din Android, Blackberry eller iPhone (kommer inom kort). Med detta ökar sannolikheten för att den enda som kommer åt din information är du. Även om någon har kommit över ditt lösenord, så är ditt konto fortfarande skyddat.

Två-stegs-verifieringen bygger på en öppen standard som möjliggör integration med andra leverantörers autentiseringstekniker i framtiden. Vi har också öppnat upp så att företag kan anpassa den mobila autentiseringsapplikation som de tycker passar dem.

Två-stegs-verifieringen är en i raden av Googles säkerhetsinnovationer. I början av 2009 tillkom möjligheten att se säkerhetsstyrkan i lösenord och minimikrav på lösenordets längd för Google Apps-konton. Senare under samma år var Google först med att tillhandahålla HTTPS-kryptering för miljontals användare och under 2010 erhöll Google Apps, som första molntjänst för meddelanden och samarbetsverktyg, den amerikanska statens säkerhetscertifikat, US government security certification

Administratörer i Google Apps Premier Edition samt i Google Apps versioner för Utbildning och Myndigheter kan redan nu aktivera Två-stegs-verifieringen via Admin-funktionen i Kontrollpanelen. För kunder Google Apps Standard Edition blir denna säkerhetsfunktion tillgänglig inom de närmaste månaderna.

För ytterligare information gå till:

eller kontakta:

Helena Liden, JustPR