Add Gender

Stötta manligt företagande - fotoutställning

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2011 06:40 CEST

”Män är inte bara hårdhudingar – de är människor av kött och blod, och de har känslor. Därför är det viktigt att att man vågar visa känslor. Till och med man mot man. Man måste våga säga: Jag gillar dig som man – nej som person, förlåt, jag gillar dig som person. Trots att du driver företag.”

Lars Holm, 66 år, pensionerad egenföretagare

Lars Holm är en av sex manliga företagare som är porträtterade i utställningen ”Stötta manligt företagande”, ett samarbete mellan genusfotografen Tomas Gunnarsson och jämställdhetsföretaget Add Gender. Lars har levt den klassiska manliga företagarmyten. Som chef för sitt ventilationsföretag kom han ofta till möten i skinnställ. Och medan han gjorde det han älskade – att jobba – tog hans fru hand om huset och hemmet. Något som gick ut över deras barn.

– Om jag ska vara ärlig har jag inte räckt till som förälder. Och tyvärr så kan jag inte göra någonting ogjort heller. Den tiden jag har missat tillsammans med mina barn, den har jag missat, säger Lars.

Svårigheter med livspusslet är bara ett av flera ämnen som de sex manliga företagarna berättar om i utställningen. De berättar om arbetsskador, rädslor, förebilder, manlighet och att ta hand om sig.

Utställningen är gjord av genusfotografen Tomas Gunnarsson och består av sex porträtt och intervjuer. Den är framtagen tillsammans med jämställdhetsföretaget Add Gender, som beställde utställningen av Tomas för att de ville visa varför insatser för kvinnligt entreprenörskap måste kompletteras med insatser även för manliga företagare. Utställningen går att hyra för den som är intresserad.

Vernissage för utställningen sker 12:e april klockan 18:00–21:00 på So Stockholm i Kungsträdgården. Det bjuds på öl och korv. Varmt välkomna!

Kontaktuppgifter:

Pernilla Karlsson

Verksamhetschef på Add Gender

pernilla.karlsson@addgender.se

telefon: 0767 877 877

www.addgender.se

Tomas Gunnarsson

Genusfotograf

Intimas.gunnarsson@gmail.com

telefon: 070 248 23 66

www.genusfotografen.se

Våren 2008 startade Pernilla Karlsson upp Add Gender efter ett grundligt förarbete. Hon hade redan då visionen att växa och bli en byrå och placera sina tjänster högt upp i värdekedjan. Hon såg stora möjligheter inom det område som hon är utbildad inom, och brinner för, nämligen jämställdhet.

Add Genders affärsidé: Vi hjälper er att bli bäst i er värld, genom att rekommendera och leverera varumärkesstärkande tjänster inom jämställdhet. För att framtiden är jämställd.

Add Genders policy: Vi gör jämställdhet begripligt, på ett användbart och roligt sätt!