Add Gender

Stötta manligt företagande - Vernissage 1 april Mornington Hotell Stravaganza klockan 12.00

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2012 12:38 CET

Män dör och skadar sig mer på jobbet och på tusen startade företag löper männen större risk att gå i konkurs än kvinnor. Egenföretagande män har också svårare att få ihop det så kallade livspusslet och tar ut mindre föräldraledighet än egenföretagande kvinnor. Utställningen är gjord av genusfotografen Tomas Gunnarsson och består av sex porträtt och intervjuer. Den är framtagen tillsammans med jämställdhetsföretaget Add Gender, som beställde utställningen av Tomas för att de ville visa varför insatser för kvinnligt entreprenörskap måste kompletteras med insatser även för manliga företagare.

Svårigheter med livspusslet är bara ett av flera ämnen som de sex manliga företagarna berättar om i utställningen. De berättar om arbetsskador, rädslor, förebilder, manlighet och att ta hand om sig.

Lars Holm, 67 år, är en av sex manliga företagare som är porträtterade i utställningen ”Stötta manligt företagande”, Lars har levt den klassiska manliga företagarmyten. Som chef för sitt ventilationsföretag kom han ofta till möten i skinnställ. Och medan han gjorde det han älskade – att jobba – tog hans fru hand om huset och hemmet. Något som gick ut över deras barn.

– Om jag ska vara ärlig har jag inte räckt till som förälder. Och tyvärr så kan jag inte göra någonting ogjort heller. Den tiden jag har missat tillsammans med mina barn, den har jag missat, säger Lars.

Invigningstalar gör Britt Älvsäter Thomasson, KKiKK-team, certifierad Life Coach och med många års erfarenhet i hetluften som personalchef i den manliga fordonsindustrin.

-Vi kanske inte alltid kan påverka det som händer oss, men vi står alltid inför ett val när det gäller hur vi ska förhålla oss till det, säger Britt Älvsäter Thomasson.

Vernissage för utställningen sker 1:a april klockan 12:00–16:00 på Mornington Hotell Stravaganza på avenyn i Göteborg. Det bjuds på DJ’s från Klubbljud, tapas och vin. Varmt välkomna!

Add Gender är ett jämställdhetsföretag som arbetar med affärsinriktad jämställdhet genom analys, kompetensutveckling och rådgivning. Företaget grundades 2008 och är idag en byrå med ett tiotal jämställdhetsexperter kopplade till verksamheten. Add Gender arbetar utifrån devisen att jämställdhet ska vara begripligt, användbart och roligt. För att framtiden är jämställd.

www.addgender.se

www.facebook.com/addgender