Torsten Larsson Musik AB

STONEFUNKERS 2010

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2009 13:49 CET

Pressrelease Stonefunkers 2010 (GBG 20090324)

"Vi vill göra årets råaste comeback alla kategorier."

Hur det tas emot får framtiden avgöra, men repetitionerna med 80-talsversionen av Stonefunkers vittnar om ett band som äntligen befinner sig i sin samtid. Troligen får man gå tillbaks till tiden strax innan första 12an "Turn it up", för att beskriva nuläget.

"Skivbolagen vägrade vårt skramliga och percussiva GoGo-mangel, nu hoppar vi drygt 20 år tillbaks i tiden å låter precis så som vi ville från början"

Stonefunkers medlemmar möttes under tidigt 80-tal då Hiphopen fick sitt första genombrott i Sverige. I början var det Skateboard till Rappers Delight, senare Run DMC och Public Enemy, men när instrumenten plockades fram blev det en hybrid, mellan Washingtons GoGo-scen och dåtidens HipHop som formade Stonefunkers. Kanske den felande länken mellan amerikansk å europeisk musikkultur? Eller en "Cro Magnon Deluxe" som dom själva kallat sin musik många gånger.

Under många och långa sommarnätter på sent 80-tal härjade dom fritt på Göteborgs svartklubbar och spred sin Göteborgspatenterade GoGoFunk. Alla låtarna utgick från ett tungt sugande GoGo-groove och alla låtar framfördes utan paus. Deras publik var en hängiven skara och med Stonefunkers "Call & Response" refränger hölls showen igång långt in på småtimmarna.

Skivbolagen gillade energin i livesoundet men hörde inga låtar. En kompromiss inleddes och sakta försvann det råa evighetsgroovet på svartklubbarna till förmån för "riktiga låtar" på radion.

"de é väl det man brukar kalla utveckling, men för oss blev det mest invecklat"

Framgångarna på 90-talet med skivan "No Problem 94" gav dock bandet snabba cash och viss framgång utanför Sveriges gränser, men tyvärr brakade allt samman efter ett antal europaturnéer. Medlemmar hoppade av i rask takt och plötsligt fanns det inget band kvar längre.

"Polenturnén runt 95-96 måste varit vårt absoluta lågvattenmärke, bara en gitarr, en bassynt, trummor å massa sprit!... vilket band! ha ha ha"

Stonefunkers 2010 vet med andra ord, både vad dom ska göra och inte göra. Dom i bandet som skejtade på 80-talet skejtar igen och numera är det alltid tre slagverkare på scen.

"Den här gången är vi inte så ensamma, Timbuktu & Damn å alla HipHopgrupper som vuxit fram under tiden, det känns tryggt där ute"

Allt startar den 21-23 maj i Göteborg med fyra konserter. En historisk helg redan på förhand.

// STF 2010 (M-Rock, ADL, Top-Steen, Conan, Cheezo, Davono, Storm, Gonzo, Jean Louis & Fronkpack)

21 maj, Musikens Hus // All nighter med DJ's, Gästartister, Open Mic.

22 maj Pustervik // Friday I'm in Love // lateningtshow

23 maj, Röda Sten // Cocktailparty // matiné