Stoppa abortförbudet i Polen

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2006 12:13 CET

I morgon lördag äger demonstrationer rum i Warszawa, mot ändringen i Polens grundlag som kommer att totalförbjuda alla aborter. Samtidigt arrangeras protester vid polska ambassader över hela Europa, så också i Stockholm.

Vänsterpartiet, som tagit initiativ till en stillstående manifestation vid polska ambassaden i Stockholm, menar att Sverige måste vässa sin profil i internationella sammanhang.

- Sverige måste bli ett land som officiellt lierar sig med dem som slåss för kvinnors rättigheter och för sexuell och reproduktiv hälsa, säger Josefin Brink, riksdagsledamot och sammankallande i vänsterpartiets feministiska råd. Vår röst behövs i kampen mot konservativa religiösa ledare och regimer, menar hon.

Vänsterpartiet har i dagarna lämnat in en sexualpolitisk motion till riksdagen. I den skriver man att abortutredningens förslag om att alla kvinnor som vill ska få göra abort i Sverige ska verkställas snarast. Vissa landsting bör inrätta särskilda abortkliniker för kvinnor från länder där abort är olagligt och regeringen ska informera om den nya abortlagstiftningen i internationella sammanhang, anser västerpartiet.

-Det måste vara en prioriterad fråga för Sverige att driva på inom FN och EU för att rätten till abort ska erkännas som en mänsklig rättighet, säger Josefin Brink.

För ytterligare information kontakta:
Josefin Brink, riksdagsledmot, 070-240 42 92
Tora Breitholtz, pressekreterare, 0707-399 707

Protestaktionen vid Polska ambassaden (Karlavägen 35) äger rum den 4 november kl 12.00-13.00. Alla feminister uppmanas att delta till stöd för de polska kvinnorna.

Läs vänsterpartiets uttalande om abortförbudet i Polen här:

Läs vänsterpartiets sexualpolitiska motion här:
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx nid=410&dok_id=GU02So374&rm=2006/07&bet=So374