Kristdemokraterna, KD

Stoppa Alliansens straffavgift !

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 10:06 CET

I samband med Fotbolls-VM i somras ville Sveriges Television ta ut en extra avgift för att restauranger och sportbarer skulle få visa matcherna.
Dåvarande sosseregeringen stoppade dock förslaget. Nu går Alliansregeringen SVT till mötes och öppnar för möjligheten att ta betalt för att visa matcher, melodifestivaler och allsång.

- Att Alliansregeringen tillåter dubbla avgifter för krog- och restaurangägare är inget annat än en skandal, säger Ella Bohlin, ordförande för Kristdemokratiska Ungdomsförbundet.

- Det känns lite som upp-och-nedvända världen. Här har vi en sosseregering som säger nej till extra pålagor för restauranger och sportbarer, medan en Alliansregeringen säger ja. Om man överhuvudtaget ska kunna få någon som helst legitimitet för licensavgiften räcker det gott väl att kräva in den en gång, inte två gånger som är fallet med ställen som visar till exempel sportevenemang.

- Beslutet att införa en extra avgift kan i värsta fall innebära att färre krogägare har råd att nyanställa. Detta sker i Alliansens i Sverige där finansministern uttalat att man prioriterar sänkt skatt på arbete. Det är dags att slänga förslaget i papperskorgen. Stoppa Alliansens straffavgift på krogägare!

För mer information:
Ella Bohlin