Miljöpartiet de gröna

Stoppa avvisningarna av kristna irakier

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 17:27 CET

Imorgon den 17 november klockan 8 på morgonen lyfter ett plan med avvisade kristna irakier från Arlanda. Detta trots att säkerhetsläget för dessa människor är mycket allvarligt.
– Sverige borde följa Europadomstolens uppmaning att stoppa avvisningarna av kristna irakier. Det som nu sker är helt orimligt, säger Bodil Ceballos och Maria Ferm.

– För bara två veckor sedan angreps en kyrka i Bagdad där 58 personer dödades och 67 skadades. Våldet som riktas mot kristna i Irak är systematiskt och har eskalerat sedan förra året. Det är minst sagt märkligt att den svenska regeringen väljer att ignorera Europadomstolens uppmaning att stoppa avvisningarna, säger Bodil Ceballos, utrikespolitisk talesperson för Miljöpartiet.

– Många kristna irakier har fått sina hem beslagtagna, de har blivit förföljda, våldtagna och sett sina släktingar bli mördade. Det är oacceptabelt att regeringen, med migrationsministern i spetsen inte agerar för att stoppa avvisningarna, säger Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Bodil Ceballos 070-741 68 68