Stoppa barnsexturismen!

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 13:20 CEST

I går frågade Tasso Stafilidis, riksdagsledamot (v) i lagutskottet, infrastrukturminister Ulrika Messing om vad regeringen gör för att bekämpa barnsexturismen. Sverige var värdland för den första världskongressen mot kommersiell exploatering av barn 1996. Barnsexturism var då, och förblir idag, en av de viktigaste frågorna i den globala barnsexhandeln. Trots det har regeringen vidtagit få konkreta åtgärder för att stoppa barnsexturismen.

– Gårdagens debatt visar att det finns en stor uppslutning i riksdagen när det gäller frågan om att bekämpa barnsexturismen. Lagen som gör att det är möjligt att döma en svensk som gjort sig skyldig till övergrepp mot barn utomlands här i Sverige har funnits i 30 år men än så länge är det bara två fall som prövats i domstol. Det visar att det finns stora problem, både med lagstiftningen och med information till såväl personal inom resebranschen som till turister, säger Tasso Stafilidis.

Frankrikes turismminister har tagit initiativ till ett gemensamt samarbete mellan medlemsländerna i EU för att bekämpa barnsexturismen. Enligt Ulrika Messing är det franska initiativet mycket bra. Hon utgår ifrån att regeringen kommer att driva fram ett beslut om samarbete tillsammans med Frankrike. Vänsterpartiet har efter samråd med ECPAT, som arbetar mot barnsexhandel och trafficking, tagit fram en lista med åtgärder för att bekämpa barnsexturismen.

– Jag vill uppmana statsrådet som är ansvarig för turismfrågorna att samarbeta med justitieministern och socialministern om den här frågan. Det är särskilt viktigt att vi ser skillnaderna mellan barnsexturismen och prostitution och handel med vuxna. Det är väldigt vanligt att barn erbjuds mat för att sedan våldtas upprepade gånger under förövarens semestervistelse, avslutar Tasso Stafilidis.

För mer information kontakta:
Tasso Stafilidis, riksdagsledamot (v) i lagutskottet, 070-376 04 03
Anastasia Swärd Lindblom, politisk sekreterare (v), 070-289 65 89