FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Stoppa den nya avrättningsvågen i Iran

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 07:19 CEST

Iranska regimen har startat en ny våg av avrättningar efter att det så kallade presidentvalet i Iran avslutades den 14 juni. Under knappt en månad, fram till idag, har prästerskapet genomfört 72 avrättningar i flera städer och fängelser runtom i landet. Detta enligt en sammanställning av tillkännagivanden i regimens egna medier samt rapporter från iranska människorättsaktivister och människorättsorganisationer.

Det är ingen tillfällighet att prästerskapets ledare ökar avrättningstakten i Iran parallellt med ökade tillslag mot aktivister, oppositionsmedlemmar och deras anhöriga i en tid då det folkliga missnöjet mot prästerskapets religiösa envälde växer samtidigt som omvärlden bevittnar massiva folkliga protester mot olika diktaturer i regionen.

Hänsynslös repression har alltid varit regimens svar på det inhemska missnöjet och folkets krav på ökade frihet och demokrati. Dess syfte är tydligt, att skrämma det civila samhället till tystnad och  förebygga landsomfattande protester mot det religiösa enväldet.

Den senaste tidens dramatiska ökning av antalet avrättningar i Iran är repressiva åtgärder som vederlägger prästerskapets eget påstående om att en stor majoritet av befolkning medverkade i valet den 14 juni och därigenom visade sitt stöd för Irans nuvarande system med en högsta andlig ledares absoluta makt.

Tre avrättningar per dag, en del genom hängning på offentliga platser, avslöjar också att den nyutnämnda presidenten, Hassan Rohani, är knappast någon ”moderat” president intresserad av att införa reformer. Rohanis tystnad inför denna nya våg av avrättningar i regimens fängelser visar att dessa repressiva åtgärder utgör en central del i prästerskapets styre, nödvändiga för att säkra dess grepp om makten.

Internationell press har tyvärr valt att helt tillägna sin globala plattform och sitt journalistiska utrymme för att ännu en gång försöka blåsa liv i myten om en reformvänlig iransk president under prästerskapets religiösa envälde. Detta har bidragit till att prästerskapets systematiska människorättskränkningar helt hamnat i skymundan eller kommer först i andra hand.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) uppmanar regeringen och i synnerhet utrikesministern att vidta omedelbara åtgärder i både EU och FN för att stoppa prästerskapets systematiska användning av avrättningar, massarresteringar, tortyr och censur för att kväsa folkets legitima krav på demokrati och frihet.

Sverige bör dessutom använda sin starka röst i internationella sammanhang för att prästerskapets ledare, som är ytterst ansvariga för dessa fruktansvärda människorättsbrott, ska ställas inför rätta i internationella domstolar så att iranska folket får rättvisa efter tre decennier av repression och misär.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) uppmanar även riksdagen, politiska partierna i Sverige och människorättsorganisationer att uppmärksamma den fruktansvärda situationen för mänskliga rättigheter i Iran samt agera för att öka det globala trycket på prästerskapets styre med krav på ett stopp för avrättningar följt av en omedelbar frigivning av samtliga politiska fångar i regimens fängelser.

Ovan nämnda är självklara beslut och bör inte vara oöverkomliga för den nya presidenten om han menar allvar med sina löften om politiska reformer.

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran.

www.fffi.se