Vänsterpartiet Storstockholm

Stoppa det otillåtna bullret på skolgårdarna!

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2012 08:23 CET

Nu har miljöförvaltningen konstaterat att 60 skolgårdar i Stockholms stad har bullernivåer som överstiger det tillåtna. Värst är det på och vid Engelbrektsskolan på Östermalm, där man till och med bygger nya fastigheter. Vänsterpartiet kräver nu i en skrivelse i Miljönämnden att detta omedelbart åtgärdas och att bygget vid Engelbrektsskolan genast stoppas.

- Det är skandalöst att de som påverkas av byggande och miljöstörningar hela tiden motarbetas av staden och dess byggbolag. Och det är galet att de drabbade måste flytta istället för att själva bygget stoppas, säger Stellan Hamrin, miljötalesman för (V) i Stockholms stad.

- Föräldrar och närboende vid Engelbrektsskolan har under sex års tid överklagat byggandet ända upp till högsta instans. Nu har Miljöförvaltningen mätt och konstaterat helt oacceptabla värden. Men följden blev att bygget fortsätter och de berörda ska evakueras, säger Stellan Hamrin, miljötalesman för (V) i Stockholms stad.

För mer info:
Stellan Hamrin (V)     070- 544 84 25
ledamot Miljö- och hälsoskyddsnämnden och kommunfullmäktige

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/