Stoppa elitens bonusfest

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 11:18 CET

Klyftorna mellan den ekonomiska eliten och industriarbetare växer allt mer. Enligt en debattartikel i DN tjänade en verkställande direktör i de största bolagen lika mycket som 41 industriarbetare. Det motsvarar 12,2 miljoner kronor per år. Ulla Andersson är ekonomisk politisk talesperson för Vänsterpartiet:

- Vi vet att jämlika samhällen mår bättre än ojämlika. Därför är regeringens förstärkning av inkomstskillnaderna och de kraftigt ökande klyftorna väldigt oroande, säger Ulla Andersson.

Enligt Andersson krävs en rad åtgärder för att minska de här klyftorna:

- Vi vill införa en särskild bonusskatt eftersom pengar verkar vara det enda språk dessa näringslivstoppar förstår. Vi vill även införa bonusstopp i statliga bolag eftersom det offentliga bör vara en förebild och sänka arvodena för förtroendevalda. Rapporten visar också på behovet av en ny förmögenhetsskatt och en arvs- och gåvoskatt. Dessa åtgärder skulle leda till ett mer sammanhållet samhälle, mindre klyftor och ge mer pengar till välfärden.

Ulla Andersson 070-237 99 91

Vänsterpartiets presstjänst 070-620 00 64