Socialdemokrater för tro och solidaritet

Stoppa massutvisningarna av Romer - demonstration idag

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 10:09 CEST

MASSUTVISNINGARNA AV ROMER – EN SKAMFLÄCK FÖR SVERIGE OCH EUROPA

En manifestation för romernas sak arrangeras på onsdagskväll kl 19.00 på Sergels torg i Stockholm, en av talarna är Kristna Socialdemokraters ordförande Peter Weiderud.

- I hela Europa växer krafterna som vill inskränka individernas fr- och rättigheter, ida handlar det främst om muslimer och romer, imorgon vet vi inte vem det kommer att handla om. Men vår uppgift är inte bara att peka på Frankrikes skuld, utan främst att se till vårt eget agerande. Tobias Billströms (M) försvar av Stockholmspolisens deportation är en del av samma politiska rörelse säger Peter Weiderud inför den manifestation som arrangeras på Sergels torg ikväll onsdag.

I Frankrike har flera hundra romer massutvisats och i flera andra europeiska länder planeras liknande lagvidriga aktioner. Protesterna både från svenskt och europeiskt håll har hittills varit lama. Mänskliga rättigheter tycks inte ha någon plats i den svenska valrörelsen. Även Sverige har utvisat ett femtiotal romer med regeringens goda minne.

- Det är pinsamt att Sveriges kritiska röst i världen förvandlats till ett veckobrev och en privat blogg under Carls Bildts tid som utrikesminister. En utrikesminister som ständigt åker jorden runt med tunghäfta om mänskliga rättigheter duger inte. Det är första gången vi har en valrörelse utan utrikespolitik och utan utrikesminister, säger Mariam Osman Sherifay.

Lars G Linder, förbundssekreterare, presskontakt
lars@broderskap.se

Fria högupplösta bilder på våra personer och arrangemang finns på http://bildbank.broderskap.se

Vi är kristna socialdemokrater och radikala troende som glöder för fred, solidaritet och rättvisa. Vi är lite rödare, lite grönare. Läs mer om oss på http://www.broderskap.se eller på bloggen http://blogg.kristenvanster.se