Liberala ungdomsförbundet, LUF

Majed Safaee
Förbundsstyrelseledamot

Onsdag 26 oktober, 2005

Enligt uppgifter från SVT: s Uppdrag granskning ska den svenska polismyndigheten ha samarbetat med diktaturen i Vitryssland. Den vitryske medborgaren sökte asyl i Sverige pga. politisk förföljelse. Men i stället för att få ge honom en ny chans i Sverige, valde migrationsverket och polisen att utvisa honom till diktaturen i Vitryssland, med hjälp av personer från den ökända vitryska säkerhetspolisen.

– Efter uppdrags gransknings avslöjanden om den svenska polisens agerande så måste den svenska staten omedelbart stoppa samtliga avvisningar. Det räcker tydligen inte med att vi nekar asyl till personer som uppenbart har asylskäl utan nu så fängslar vi och torterar dem via ombud, säger Majed Safaee, förbundsstyrelseledamot i Liberala ungdomsförbundet.

Enligt Uppdrag granskning ska även polisen ha samarbetet med myndigheterna i Iran. I ett fall, där iranska myndigheter vägrade ta emot personen, visade svenska polisen upp dokument för den iranska säkerhetstjänsten, där den utvisade förklarade varför han sökte asyl i Sverige.

– Avvisningarna borde omedelbart stoppas och man borde gå igenom varje fall för att se om polisen har brustit i sina rutiner och delat med sig av sekretessbelagt material. Det här handlar nu mer än någonsin om liv och död, det är dags för regeringen att ta lite ansvar och omedelbart stoppa samtliga avvisningar och utreda detta noggrant, avslutar Majed Safaee förbundsstyrelseledamot för Liberala ungdomsförbundet.

För mer information kontakta någon av ovanstående.