Hypotyreosföreningen

"Stoppa sköldkörtelskandalen: En patientrevolution mot årtionden av undermålig behandling av sköldkörtelsjukdomar” – nu på svenska!

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 10:46 CEST

T4-preparat som Levaxin tillsammans med TSH-värdet har lett till att hundratals miljoner patienter världen över har förblivit antingen odiagnostiserade eller underbehandlade. Boken "Stoppa sköldkörtelskandalen: En patientrevolution mot årtionden av undermålig behandling av sköldkörtelsjukdomar” är en bok skriven av en patient för patienter, om en världsomfattande skandal som pågått i mer än ett halvt sekel.

Boken går i detalj in på och förklarar: 1) vilka läkemedel som ger bäst resultat och varför; 2) vilka provsvar som är viktigast, och hur dessa ska tolkas (det handlar inte om att bara hamna inom “normalvärdena”); 3) hur många patienter som drabbas av binjuretrötthet som en följd av undermålig behandling, samt vad dessa har lärt sig om hur binjuretrötthet botas; 4) en lång lista med orsaker till låg ämnesomsättning; 5) bästa sättet att behandla Hashimotos sjukdom och glutenintolerans; 6) varför patienter behöver känna till problemet med reverserat T3, och hur det åtgärdas; 7) hur man upptäcker och avhjälper brist på D-vitamin, vitamin B12 och järn, jod och andra brister som läkarna lätt kan missa.

Denna “sköldkörtelbibel” har rönt stor framgång bland sköldkörtelpatienter världen över, och syftar till att lära patienterna mer om sin sjukdom – information som de i sin tur kan ta med sig till sina läkare var de än befinner sig, och därmed åstadkomma nödvändiga förändringar i behandlingen av sköldkörtelsjukdomar.

Boken är skriven av Janie A. Bowthorpe, som också driver den välbesökta sajten Stop the Thyroid Madness, och översatt till svenska av Catarina Hultgren. Hypotyreosföreningen har skrivit det svenska förordet. Den svenska versionen, som släpptes i slutet av september, finns i 500 exemplar och går att beställa via Amazon.com eller här, där du också kan läsa mer om bokens innehåll.

Hypotyreosföreningen är en ideell förening vars övergripande mål är att:

- sprida information och kunskap om hypotyreos
- intressera fler läkare för tillståndet så att drabbade kan få korrekt vård fort
- intressera fler forskare för tillståndet så att nödvändig forskning på området utförs
- fungera som stöttning, bollplank och inspiration för drabbade
- hjälpa drabbade att hitta den vård de är i behov av
- vara en knutpunkt för drabbade som genom föreningen får möjlighet att komma i kontakt med andra i liknande situation som dem själva

Mer information finner ni på hypotyreos.info

Kontaktuppgifter Hypotyreosföreningen:
Ordförande Ewa Berthagen: 0735-320052, ewa@theway.se eller hypotyreosforeningen@gmail.com