Vänsterpartiet Storstockholm

Stoppa upphandlingen av St. Görans sjukhus

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 13:38 CET

Vänsterpartiet har sedan lång tid tillbaka krävt att Stockholms läns landsting ska ta tillbaka S:t Görans sjukhus i egen regi när kontraktet löper ut nästa årsskifte. Nu kräver oppositionslandstingsrådet Birgitta Sevefjord att den pågående upphandlingen avbryts.

- Det vore det enda försvarbara, både ekonomiskt och demokratiskt. Den senaste tidens avslöjanden om vanvård, bonusar och vinstmaximering har dessutom ytterligare gett oss rätt i sak. Riskkapitalbolag hör inte hemma i vård och omsorg.

Capio som i dag driver S:t Görans sjukhus har utretts av Skattemyndigheten. Enligt Dagens Industri (111007) har Capio S:t Göran - som ägs av ett riskkapitalbolag - betalat endast 16 700 kronor i skatt på en vinst på 481,6 miljoner kronor.

- Vi vet att flera vårdföretag inte kommer att lägga bud på sjukhuset eftersom upphandlingen har stort fokus på pris. I själva verket är det bara nuvarande ägaren Capio och Investorägda Aleris som kan konkurrera.  För att vinna kontraktet kommer man tvingas lägga ett skambud för att sen försöka maximera vinsten och föra ut den ur landet. Det är dags nu att Stockholms läns landsting går i bräschen och blir en skatteparadisfri zon - därför ska vi avbryta upphandlingen, säger Birgitta Sevefjord.

För mer information: Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd, tel. 070 - 737 41 17